Sverige, stå upp mot homofobin!

I morgon, onsdagen den 17 maj, inträffar den internationella dagen mot homofobi, IDAHO (International Day Against Homophobia). RFSL och RFSL:s Ungdomsförbund arrangerar under dagen aktiviteter runt hela landet under temat: Nu får det vara nog! - När hatbrott kraftigt ökar i vårt samhälle blir det än mer viktigt att tillsammans stå upp mot all form av homofobi, säger Sören Andersson, förbundsordförande för RFSL i en kommentar. - Den franska regeringen har insett vikten av att arbeta med mänskliga rättigheter och därför inkluderat IDAHO-dagen som en officiell dag mot homofobi, säger Sören Andersson. - Vi förväntar oss självklart att den svenska regeringen ska följa den franska regeringens agerande, avslutar Sören Andersson. IDAHO ägde rum första gången 17 maj 2005, på dagen 15 år efter att Världshälsoorganisationen (WHO) tog bort homosexualitet från sin lista över sjukdomar. 2005 uppmärksammades IDAHO i ett 30-tal länder däribland Sverige med demonstrationer och manifestationer i Stockholm och Malmö. I år sker aktiviteter runt omkring i landet på fler orter. I Stockholm inleder förbundsordförande manifestationen på Sergels torg. Städer där aktiviteter är planerade: Borås Göteborg bl a manifestation Millennieplatsen Gävle bl a aktiviteter på staden Jönköping bl a manifestation på Hoppets torg Stockholm bl a manifestation på Sergels torg Malmö bl a föreläsningar Visby bl a manifestation på staden Östersund bl a manifestation på Z-torget För närmare upplysningar om tid och plats, besök: www.rfslungdom.se/?p=3129 För frågor och vidare information kontakta: RFSL:s pressekreterare Thomas Laurell, 0736 – 60 32 64, alt thomas.laurell@rfsl.se RFSL:s förbundskansli Tel: 08-50 162 900 E-post: press@rfsl.se RFSL, riksförbundet för sexuellt likaberättigande, är ett förbund som verkar för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter. RFSL bildades 1950 och är därmed en av världens äldsta organisationer av sitt slag. RFSL verkar genom politiskt påverkan, informationsarbete och sociala och stödjande verksamheter.