Ulrika Westerlund ny förbundsordförande i RFSL

Idag kl 17.10 valde RFSLs kongress i Skellefteå enhälligt Ulrika Westerlund, 37 år, till ny ordförande för förbundet. Hon är journalist, redaktör, projektledare och har tidigare bland annat varit ordförande för Stockholm Pride och chefredaktör för tidskriften Bang.

— RFSL är en av Sveriges viktigaste organisationer. Att bli vald till ordförande är ett oerhört stort förtroende och jag känner mig väldigt hedrad, säger Ulrika Westerlund, nyvald förbundsordförande för RFSL.

RFSL har vunnit många segrar de senaste åren men det finns fortfarande mycket kvar att göra och det märks tydligt på kongressen. De ca 200 RFSL-medlemmarna på plats i Skellefteå diskuterar bland annat hur man vill stärka respekten för transpersoners och hiv-positivas mänskliga rättigheter, allas möjlighet att bilda och leva i de familjer de vill och arbetet för att förbättra hbt-personers hälsa.

Kampen mot homofobi och transfobi är inte på något sätt över, vare sig i Sverige eller i andra länder. Jag ser fram emot att få leda arbetet med de här och andra viktiga frågor för hbt-personer framöver, säger Ulrika Westerlund.

Ulrika Westerlund blir RFSLs 17:e förbundsordförande och den tredje kvinnan på posten. RFSL firar till hösten 60-årsjubileum och är en av de äldsta hbt-organisationerna i världen. Sören Juvas som idag avgår som förbundsordförande har lett organisationen sedan 2001.

RFSL:s pressekreterare Malinda Flodman, 0736 – 60 32 64, alt malinda.flodman@rfsl.se

• kongress
  • sören juvas