MÄN och RFSU kampanjar för att få män att bry sig om aborträtten

MÄN och RFSU kampanjar för att få män att bry sig om aborträtten

Idag på den Internationella aborträttsdagen uppmanar RFSU och organisationen MÄN alla att Stå upp för aborträtten - även männen! Sedan 2017 har RFSU har drivit kampanjen #StåUppFörAborträtten. Varje år har kampanjen växt på Instagram och vi ser kraften i att sluta upp för aborträtten. Och varje år saknar vi männen.

- Vi märkte att det finns stora kunskapsluckor kring abort, till exempel om hur en abort går till eller vad som gäller i Sverige. Vi vill med kampanjen öka kunskapen och få fler män att prata om abort i samtal med andra män och engagera sig. Det skulle minska stigmat och det skulle sätta press på beslutsfattarna. Aborträtten kan aldrig tas för given, det såg vi inte minst i USA i somras, säger Hans Linde förbundsordförande för RFSU.

- Vi män behöver veta mer och engagera oss mer. Aborträtten är viktig för hela samhället och berör alla. Rätten att bestämma över sin kropp är grundläggande. Även om man inte är gravid själv så känner vi alla någon som behövt göra eller ska göra en abort, säger Shahab Ahmadian, ordförande för MÄN.

För mer information:

MÄN: Ylva Werlinder, Press- och påverkansansvarig på MÄN