RFSU välkomnar Musikhjälpens tema

RFSU välkomnar Musikhjälpens tema

RFSU välkomnar Musikhjälpens tema som lanserades igår. Musikhjälpen är en återkommande kampanj som går av stapeln innan jul. Tre programledare flyttar in i en glasbur för sända radio dygnet runt och för samla in pengar till Radiohjälpen. I år kommer Musikhjälpen att fokusera på mödradödlighet.

- RFSU är glada för Musikhjälpens temaval för 2013. Det behövs krafttag mot mödradödlighet och vi behöver göra det tillsammans. För varje kvinna som dör blir världen fattigare, säger Maria Andersson, generalsekreterare på RFSU.

Varje dag dör 800 kvinnor på grund av sin graviditet. Kvinnor dör för att de saknar tillgång till preventivmedel, säker abort och mödrahälsovård. Söder om Sahara är det den vanligaste dödsorsaken för unga flickor och kvinnor mellan 15-20 år. Mödradödligheten har minskat, men det går för långsamt. Kunskapen om hur dödligheten ska minskas finns, men arbetet för att minska mödradödligheten kräver resurser och politiska prioriteringar.

Arbetet mot mödradödlighet är en av RFSU:s hjärtefrågor. Sedan 2009 arrangerar RFSU Barnvagnsmarschen som samlar människor över hela landet för att marschera mot mödradödlighet och överlämna krav till vår regering att fortsätta prioritera arbetet internationellt. Barnvagnsmarschen har blivit större för varje år, vilket visar att mödradödlighet är en fråga som berör.

Musikhjälpen sänds den 9-15 december i både Sveriges Radio och SVT Play. De pengar som samlas in kommer att skänkas till projekt för att minska mödradödligheten.