RFSU:s nya förbundsstyrelse. Foto: Carolina Hemlin

Begreppet ”sex och samlevnad” skrotas – ett av besluten på RFSU:s kongress

Vad bestämdes på RFSU:s kongress 2017? Förutom att välja en ny förbundsordförande så bestämde RFSU att skrota begreppet ”sex och samlevnad”, att skapa nätverk för åldern 55+, att satsa mer på informatörsverksamhet och att ta fram en ny vision mot 2033. Och mycket mer. Här är ett urval:

RFSU höll kongress i tre dagar i Linköping i helgen och fattade många beslut, där det mest uppmärksammade är att Hans Linde valdes till ny förbundsordförande. Men många fler beslut fattades och här är några punkter vi väljer att uppmärksamma:

• RFSU skrotar begreppet ”sex och samlevnad”. Initiativet kom från RFSU Västernorrland för att begreppet är en ”…relik från det förfllutna, som handlade om att förbereda unga för ett normativt vuxenliv”. Från och med nu ska begreppet ”sex och samlevnad” användas så lite som möjligt till förmån för ”sex och relationer”.
  • RFSU ska ta fram en vision som siktar mot 100-års jubileet 2033. RFSU måste bli en organisation som upplevs relevant för en större del av Sveriges befolkning än idag. RFSU är en av Sveriges främsta folkbildare och det kommer att tas extra mycket fasta på i den nya visionen.
  • Kongressen beslutade att ett nytt nätverk för äldrefrågor, personer i åldern 55+, ska bildas. Nätverket ska ha fokus på lust och njutning.
  • RFSU ska satsa mer på informatörsverksamheten. En motionär yrkade på att det ekonomiska stödet på nationell nivå ska stärkas för att underlätta informatörsverksamheten i hela landet. Förbundsstyrelsen fick i uppdrag att tilldela ytterligare resurser till informatörsverksamheten.

Kongressen valde alltså Hans Linde till ny förbundsordförande, men också en ny styrelse:

Hans Linde, ordförande nyval

Andreas Örnevall, nyval