Lina Fridén, nyvald förbundsordförande för RFSU

Lina Fridén vald till ny förbundsordförande i RFSU

En enhällig RFSU-kongress valde idag Lina Fridén som ny förbundsordförande för RFSU. Lina är 32 år och kommer från Stockholm.

- Det är en otrolig ära att få förtroendet att leda en så viktig organisation som RFSU. Jag kan inte föreställa mig ett finare uppdrag och jag ser fram emot att tillsammans med hela vår rörelse fortsätta att driva på arbetet för allas rätt att bestämma över sin kropp och sin sexualitet, säger Lina Fridén.

Lina Fridén efterträder Hans Linde som efter 6 år på posten avgår enligt praxis. Lina är uppväxt i Kungsängen i Stockholm och har varit vice ordförande och ordförande i RFSU Stockholm (2019-2021) samt suttit i RFSU:s förbundsstyrelse sedan 2021. Lina Fridén har en lång bakgrund i att arbeta med civilsamhällesfrågor och kommer senast från NOD (Nationellt organ för dialog och samråd mellan regeringen och det civila samhället) där hon bland annat arbetat med samverkansprocesser mellan civilsamhället, regeringskansliet och statliga myndigheter.

RFSU:s kongress har bland mycket annat också antagit ett helt nytt idéprogram samt valt en ny förbundsstyrelse.

RFSU:s förbundsstyrelse:

• Emil Nordfjell
    • Hanna Gerdes
    • Mats Målqvist
    • Månstråle Dahlström
    • Theodor Fridh
    • Elin Lilja
    • Desirée Lichtenstein
    • Hanna Hägglund Öfors
    • Hedvig Berntell
    • Jacob Lidman
    • Nadine Dawod