Ny undersökning: sexleksaker gör svenskarna mer nöjda med sitt sexliv

Ny undersökning: sexleksaker gör svenskarna mer nöjda med sitt sexliv

I en ny undersökning har RFSU kartlagt svenskarnas sexleksaksvanor. Över hälften svarar att de är nöjda med sitt sexliv. Ett tillfredsställande sexliv beror på en rad olika faktorer men undersökningen visar på en tydlig gemensam nämnare – tillgång till en sexleksak.

I samband med lanseringen av den nya serien Sense Me Sex Toys har RFSU tagit pulsen på svenskarnas sexvanor och användning av sexleksaker. Drygt två av fem svenskar (42%) äger eller har tillgång till en partners sexleksak. Av de som har tillgång till en sexleksak svarar nio av tio (89%) att de upplever ett ökat sexuellt välbefinnande tack vare sin leksak, en av sex (17%) svarar att den är en förutsättning för njutning.

Åldersgruppen 21-35 sticker ut, där hela tre av fem (63%) svarar att de är nöjda med sitt sexliv – det är även den åldersgrupp där flest äger eller har tillgång till en sexleksak (66%).

- Sexleksaker kan både ge sköna orgasmer och ge sexlivet med både sig själv och andra en skjuts. Idag finns ett otroligt stort utbud för de allra flesta behov, oavsett kropp och sexuella preferenser. Det viktigaste är att utforska och landa i vad som passar för just dig, säger Kerstin Tóth Isaxon, sakkunnig sexualupplysare på RFSU.

Den mest populära sexleksaken bland svenskarna är vibratorn (63%). Följt av lufttrycksvibratorn (30%) och dildo utan vibration (29%), analplugg (17%) och penisring (16%).

Av de som äger eller har tillgång till en sexleksak svarar majoriteten (77%) att de använder den. På frågan om hur ofta svarar en av tre (34%) varje vecka, lika många (34%) svarar varje månad, och 6% varje dag.

När det kommer till hur man använder den, är vanligaste svaret bland kvinnor att man använder på sig själv ensam (72%), bland män är vanligaste svaret att använda den på sin/a partner/s (43%).

- Inställningen till sexleksaker har förändrats mycket de senaste åren, vilket kan göra att fler vågar testa och utforska sin kropp, lust och sexualitet med en leksak. Vårt nya sortiment med sexleksaker är även framtaget med hänsyn till inkludering, hållbarhet och mångfald för att fler ska få möjlighet att uppleva hur leksakerna kan bidra till ett bättre sexliv, själv eller tillsammans med andra, säger Anette Otterström, Nordic communication & brand manager på RFSU AB.

Resultat från undersökningen:

• Över hälften av svenskarna (52%) är mycket eller ganska nöjda med sitt sexliv, 25% är inte särskilt nöjd eller inte nöjd alls.
      • Drygt två av fem svenskar (42%) äger eller har tillgång till en partners sexleksak.
      • I åldersgruppen 21-35 år svarar tre av fem (63%) att de är nöjda med sitt sexliv – det är även den åldersgrupp där flest äger eller har tillgång till en sexleksak (66%).
      • Nio av tio (89%) av de som äger eller har tillgång till en sexleksak, upplever ett ökat välbefinnande med hjälp av sin sexleksak. En av sex (17%) svarar att den är en förutsättning för njutning.
      • Drygt en fjärdedel (26%) av de som inte äger en sexleksak idag kan tänka sig att använda en sexleksak. Bland unga 16-24 år svarar över hälften (54%) att de kan tänka sig att använda en sexleksak. I åldersgruppen 76-85 år kan endast 11% tänka sig att använda en sexleksak i framtiden.
      • Av de som äger eller har tillgång till en sexleksak svarar majoriteten (77%) att de använder den, på frågan om hur ofta svarar en av tre (34%) varje vecka, samma för varje månad (34%), 6% varje dag.
      • Kvinnor använder oftast sin sexleksak på sig själv när de är ensamma (72%), bland män är vanligaste svaret att använda den på sin/a partner/s (43%).
      • På frågan om man brukar kombinera sin leksak med annat stimuli svarar nära två av fem (38%) erotisk film, följt av erotiska bilder (11%), ljuderotik (8%), musik (8%) eller erotiska noveller (8%).
      • Den mest populära leksaken bland svenskarna är en vibrator (63%), följt av lufttrycksvibrator (30%), dildo utan vibration (29%), analplugg (17%), penisring (16%), runkrör (12%), bondage eller strap-on (7%).

Om undersökningen:
      Undersökningen genomfördes av Bilendis i Sverige i juni 2022, 1000 intervjuer via webbenkät mot ett nationellt riksrepresentativt urval av män och kvinnor i åldrarna 16-85 år. Målgruppen för undersökningen är män och kvinnor som har en eller flera sexleksaker.

För mer information:

Matilda Ström, pressansvarig på RFSU