RFSU:s kommentar till könsneutral äktenskapslagstiftning

Statsminister Fredrik Reinfeldt sa i dag att regeringen inte kommer att kunna komma överens om en könsneutral äktenskapslagstiftning. Frågan kommer därför att överlåtas på riksdagen.
Den nu uppkomna situationen kommer sannolikt att så småningom leda till att Sverige får en könsneutral äktenskapslagstiftning, något som RFSU välkomnar. Att även samkönade par får rätt att gifta sig är det viktigaste i sammanhanget.
-Men det märkligt att man efter att så många gånger ha lovat att frågan skulle lösas före årsskiftet först nu lägger korten på bordet, säger Åsa Regnér, generalsekreterare i RFSU.
-Om frågan ändå ska lösas i Riksdagen kunde det ha skett för länge sedan. Det innebär att minst ett år gått förlorat innan lagen kan ändras, säger Åsa Regnér.
RFSU anser också att det är synd att regeringen inte velat pröva frågan om civilrättslig registrering, en modell som RFSU och många andra förordat. Civilrättslig registrering hade på ett förhållandevis enkelt sätt kunnat lösa problemet och gjort lagen lika för alla, oavsett sexuell läggning. Alla par skulle behandlas lika.
-Att viga människor är en fråga om myndighetsutövning, och sådan får aldrig vara diskriminerande. Inget skulle hindra par som vill ha en ceremoni i ett samfund att arrangera en sådan i anslutning till vigseln, säger Åsa Regnér.
För mer information, kontakta:
Olle Castelius Pressekreterare Press officer
Riksförbundet för sexuell upplysning The Swedish Association for Sexuality Education Box 4331, 102 67 Stockholm Telefon 08-692 07 73, mobil 070-552 00 81. Fax 08-653 08 23 Besöksadress: Medborgarplatsen 3 (Söderhallarna), plan 10 www.rfsu.se www.rfsu.org