Fotograf: Fredrik Hjerling för NOD

RFSU:s valberedning föreslår Lina Fridén som ny förbundsordförande

På RFSU:s kongress den 2-4 juni ska en ny förbundsordförande väljas. RFSU:s valberedning har beslutat att föreslå Lina Fridén till posten. Lina Fridén är idag projektledare på NOD - Nationellt organ för dialog och samråd mellan regeringen och det civila samhället.

– Som ordförande för RFSU hoppas jag kunna bidra till vår fortsatta utvecklingsresa som organisation, och i kampen för alla människors rätt att bestämma över sin kropp och sin sexualitet. Jag är otroligt glad och hedrad över att vara föreslagen till uppdraget som förbundsordförande!

Lina Fridén, född 1990, har varit ordförande för RFSU Stockholm 2019–2021 och sitter sedan 2021 som ledamot i RFSU:s förbundsstyrelse.

Valberedningens motivering:

Linas mångåriga engagemang i RFSU genom både lokalförening och förbundsstyrelse, hennes omfattande erfarenheter av civilsamhället och politisk påverkan i kombination med hennes starka ledarskapsförmåga anser valberedningen vara precis det RFSU behöver för att fortsätta det förändringsarbete som organisationen tillsammans påbörjat med att göra RFSU:s vision till verklighet.

Ny förbundsordförande och ny förbundsstyrelse väljs av RFSU:s medlemmar under ordinarie kongress den 2-4 juni 2023. Den nya förbundsordförande efterträder Hans Linde som avgår enligt praxis efter sex år på posten.

För mer information:

Matilda Ström, pressansvarig på RFSU