Pressmeddelande -

Sveriges nya Marketplace för sportvarumärken backas av Peak Performance grundaren Stefan Engström. Fler än 30 varumärken med i samarbetet.

Ridebrain träffade alla de stora varumärkena på ISPO 2020 och märkte att behovet för en inspirationskanal med tydlig möjlighet till konvertering till försäljning saknades i skid och outdoor industrin. Resultatet blev ridebrain.com – ett Marketplace där skidvärldens främsta varumärken kan sälja direkt till konsumenterna på ett Marketplace med inspiration och produktester från skidvärldens hetaste sportprofiler.

”Vi ser att marknaden förändras snabbt och att varumärkens egen E-handeln växer. Det är tydligt att varumärken ser positivt på att skapa nya säljkanaler online och att finnas där konsumenterna finns” säger VD Niklas Strandanäs. Fler än 30 varumärken är med i samarbetet idag.

Affärsmodell

Det är viktigt att förstå vår affärsmodell, säger Niklas Strandanäs”. Han fortsätter; ”Ridebrains affärsmodell är kommissionsbaserad och varumärket som väljer att sälja sina produkter på Ridebrain.com har alltid full kontroll över sin prissättning eftersom de styr priserna i sin egen webbshop. Det är alltså varumärkena själva och inte butiker som erbjuder försäljning via vårt Marketplace. Affärsmodellen är skapad för att på ett transparent och hållbart sätt driva försäljning i sportindustrin.

Ridebrain har inget eget lager utan speglar leverantörernas lager och målet långsiktigt är att med hjälp av AI förutsäga estimerad försäljning för varumärken och bli en plats där konsumenterna kan hitta allt de söker för sitt nästa äventyr genom inspirerande och guidande content samt samarbeten med atleter.

Backas av Peak Performance grundare Stefan Engström.

Bland investerarna finns Peak Performance grundaren Stefan Engström och grundarna av LeoVegas Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericson.

”Detta är en affärsmodell som i många branscher redan är väl fungerande. Exempelvis Farfetch.com som säljer utan lager och använder hela världens modebutiker och leverantörernas egna lager. Ridebrain är tidiga på bollen och väljer att göra det i en industri som jag varit högst involverad i under hela mitt yrkessamma liv” – säger Stefan Engström

"Vi har fått mycket hjälp från varumärken och våra investerare", säger Niklas Strandanäs, VD och grundare till Ridebrain och fortsätter: "Vi ser att behovet av en nischad plattform med tydligt fokus på inspiration, produkttester och innehåll inom skidvärlden är stort. På vårt Marketplace Ridebrain.com kombineras allt detta med ett handplockat sortiment från världsledande varumärken.”

Ridebrain.com lanseras just nu på den svenska marknaden med ett växande sortiment och har som mål att skala upp med nya marknader redan nästa år.

För ytterligare information om Ridebrain:

www.ridebrain.com

niklas@ridebrain.com

+46702194494

Niklas Strandanäs

VD och Grundare

• Fritid

• sport
  • skidåkning
  • outdoor
  • marketplace

Ridebrain är en marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor industrin med fokus på rider kulturen. Ridebrain grundades 2017 i Åre och är en snabbväxande e-handel och content kanal för etablerade varumärken inom sportindustrin.

Niklas Strandanäs

Presskontakt CEO Co-founder