Gå direkt till innehåll
Vasastadens taklandskap. Bild tagen från från St Matteus kyrktorn. Foto: Johan Aspfors / CC BY.

Ändringar av riksintresset Stockholms innerstad med Djurgården

Riksantikvarieämbetet har beslutat om ändringar av beskrivningstext och en mindre justering av den geografiska avgränsningen för riksintresset Stockholms innerstad med Djurgården (AB 115).

Beskrivningstexten har förbättrats och blivit mer entydig. Det är nu tydligare vad som gäller för exempelvis byggande och expolatering. Det gör att beskrivningen kommer att fungera bättre som ett planeringsverktyg.

Ändringarna innebär bland annat att beskrivningen av uttrycken, de komponenter, till exempel byggnader, vägar, siktlinjer och fornlämningar som ingår i riksintresseområdet, har förtydligats. Numera anges de i kronologisk-tematisk ordning för att det ska vara lättare att förstå vilken period uttrycken tillhör. Begreppet årsringar har definierats, eftersom det tidigare lätt kunde misstolkas.

– Det är glädjande att vi nu har kommit i mål med arbetet att skapa mer tydlighet i vad som gäller för den som till exempel vill bygga i det här området som omfattas av riksintresse. Stockholms innerstad med Djurgården är ett stort och viktigt intresse och vi tror att det här kommer underlätta för samhällsbyggnadsprocessen, säger Joakim Malmström, riksantikvarie.

En mindre geografisk justering av riksintresset har också gjorts. Bellevueparken vid Norrtull tillhör inte längre riksintresset utan kommer att ingå i riksintresset Haga-Ulriksdal.

Förslaget på ändringarna har tagits fram av länsstyrelsen i Stockholm och texten har sedan bearbetats. Riksintressebeskrivningen är det verktyg som används i samhällsplaneringen för att hänsyn ska kunna tas till den historia som fortfarande är avläsbar i vår fysiska miljö. I Stockholms län finns 108 riksintresseområden.

Ändringarna är en del av ett större regeringsuppdrag om översyn av riksintressen. Läs mer om det här:

Tydligare riksintressen underlättar bostadsbyggande | Riksantikvarieämbetet (mynewsdesk.com)

För mer information eller intervjuförfrågningar:
Tina Mathiesen, handläggare Kulturmiljöavdelningen, 08-5191 85 36, tina.mathiesen@raa.se
Jonas Thunberg, pressansvarig, 08-5191 80 14, jonas.thunberg@raa.se

Regioner

Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som lyder under Kulturdepartementet. Riksantikvarieämbetet är den nationella myndighet som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet.
www.raa.se
www.facebook.com/riksantikvarieambetet
twitter.com/raa_se
instagram.com/raa_se

Jonas Thunberg

Presskontakt Pressansvarig +46-8-5191 80 14

Myndigheten för kulturmiljö och kulturarvsfrågor

Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som lyder under Kulturdepartementet. Riksantikvarieämbetet gör så att kulturarvet bevaras, används och utvecklas.

Riksantikvarieämbetet
Artillerigatan 33