Aina Barnevik tilldelas Riksantikvarieämbetets förtjänstmedalj för sitt arbete för bevarandet av Bohusläns hällristningar. Foto: Niklas Ehlén / CC BY.

Aina Barnevik tilldelas Riksantikvarieämbetets förtjänstmedalj

Aina Barnevik tilldelas Riksantikvarieämbetet förtjänstmedalj 2022 för sitt engagemang för hällristningarna i Bohuslän.

Aina Barnevik är instiftare och styrelseledamot av den ideella organisationen Stiftelsen för dokumentation av Bohusläns hällristningar. Ainas insats, genom såväl stort personligt engagemang som ekonomiskt stöd, har möjliggjort att merparten av Bohusläns unika bildskatt från bronsåldern finns dokumenterad och tillgänglig både för forskare och intresserad allmänhet.

Hon har sedan stiftelsen bildades 1995 och fram till idag på ett osjälviskt sätt stöttat verksamheten, såväl ekonomiskt som genom ett stort personligt engagemang. Motiven på fler än 2 500 hällar har genom stiftelsen bilddokumenterats och gjorts tillgängliga och finns att tillgå både digitalt och genom tryckta publikationer.

"Bohusläns hällristningar är en av världens märkligaste bildvärldar bevarade till vår tid. För att kunna göra olika tydningar och tolkningar behövs fullgoda och jämförbara dokumentationer av dessa stenbilder. Trots att hällristningarna varit kända för den lärda världen i snart fyra hundra år har forskningen ryggat för det stora antalet hällristningsplatser som borde undersökas. Efter hand har intresset koncentrerats till ett urval av mer magnifika berghällar, vilka antagits innehålla tillräckligt för att erbjuda en förklaring till dessa bilder", skriver Stiftelsen för dokumentation av Bohusläns hällristningar på sin hemsida.

– Jag är glad och hedrad och känner att det här visar på betydelsen av stiftelsens idoga arbete under närmare 30 års tid, säger Aina Barnevik.

Aina Barnevik har med stort engagemang och på ett föredömligt sätt bidragit till att fler har kunnat ta del av ett våra viktigaste kulturarv.

Medaljen delas ut av riksantikvarien på Riksantikvarieämbetets höstmöte under högtidliga förhållanden, tillsammans med ett diplom.

– Det arbete som Aina har lagt ned i Bohuslän är ett bra exempel på hur det lokala arbetet på ett mycket konkret sätt kan bidra till att bevara, använda och utveckla kulturarvet, säger riksantikvarie Joakim Malmström.

Motivering
”Aina Barnevik har på ett förtjänstfullt sätt bidragit till att merparten av Bohusläns hällristningar finns dokumenterade och tillgängliga. Genom ett stort ideellt och personligt engagemang har Ainas insatser möjliggjort att såväl forskare som intresserad allmänhet kan ta del av det unika kulturarv som Bohusläns hällristningar utgör."

Fakta
Riksantikvarieämbetet delar varje år ut förtjänstmedaljen till en eller flera personer som gjort stora insatser inom kulturmiljövården, helst utanför det professionella fältet. Riksantikvarieämbetets förtjänstmedalj instiftades 1981 för särskilt förtjänstfulla insatser inom kulturminnesvård.

Kontakt och intervjuförfrågningar
Jonas Thunberg, pressansvarig Riksantikvarieämbetet, 08-5191 80 07, jonas.thunberg@raa.se
Gäller även intervjuförfrågningar till Aina Barnevik.