Gå direkt till innehåll
Kulturarvsdagen är Riksantikvarieämbetets årliga temadag som syftar till att synliggöra den bredd av kulturarv som finns i hela landet.  Foto: Ny Björn Gustafsson / CC BY.
Kulturarvsdagen är Riksantikvarieämbetets årliga temadag som syftar till att synliggöra den bredd av kulturarv som finns i hela landet. Foto: Ny Björn Gustafsson / CC BY.

Stort firande av Kulturarvsdagen i helgen

Vill du veta mer om hattaskar i Västerbotten, livet vid järnvägen på Gotland eller en galgbacke vid en medeltida handelsplats i Uppland? Det är exempel på några av alla kulturarv som visas upp på Kulturarvsdagen, på plats och digitalt.

Kulturarvsdagen är Riksantikvarieämbetets årliga temadag som syftar till att synliggöra den bredd av kulturarv som finns i hela landet. I år genomförs evenemanget mellan den 9 och 11 september.

Lokala arrangörer deltar med berättelser om kulturhistoriska personer, händelser och miljöer dit allmänheten bjuds in. Årets tema är "Hållbart kulturarv" och många arrangörer har satsat på att visa upp återbruk i olika former.

På programmet finns över 200 lokala arrangemang att besöka. Flera unika kulturhistoriska miljöer håller öppet och det finns guidningar, vandringar och andra aktiviteter att utforska. Många har särskilda aktiviteter för barn, andra är helt digitala för dig som inte kan vara på plats.

Alla arrangemang presenteras landskapsvis på raa.se/kulturarvsdagen. Det är 20 av Sveriges 25 landskap som finns representerade i år. Fler kan tillkomma.

Arrangemang per landskap

Öland
Östergötland

Digitala arrangemang

De digitala arrangemangen finns samlade här

Om Kulturarvsdagen
Kulturarvsdagen är en del av Europarådets och Europeiska kommissionens gemensamma program European Heritage Days. Riksantikvarieämbetet är huvudarrangör och samordnare för Kulturarvsdagen i Sverige, i samarbete med Sveriges Hembygdsförbund och Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd. Bakom de enskilda arrangemangen står bland andra hembygdsföreningar, museer, kommuner, länsstyrelser, stiftelser och organisationer.

Agneta Gardinge, samordnare Kulturarvsdagen,
telefon: 08-5191 80 87, agneta.gardinge@raa.se.
Ny Björn Gustafsson, samordnare Kulturarvsdagen,
telefon: 08-5191 89 21, nybjorn.gustafsson@raa.se.
Jonas Thunberg, pressansvarig,
telefon: 08-5191 80 27, jonas.thunberg@raa.se.

Kategorier

Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som lyder under Kulturdepartementet. Riksantikvarieämbetet är den nationella myndighet som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet.
www.raa.se
www.facebook.com/riksantikvarieambetet
twitter.com/raa_se
instagram.com/raa_se

Jonas Thunberg

Presskontakt Pressansvarig +46-8-5191 80 14

Myndigheten för kulturmiljö och kulturarvsfrågor

Riksantikvarieämbetet är en statlig myndighet som lyder under Kulturdepartementet. Riksantikvarieämbetet gör så att kulturarvet bevaras, används och utvecklas.

Riksantikvarieämbetet
Artillerigatan 33