Blomstrande BRF-gårdar bidrar till ökad biologisk mångfald

Blomstrande BRF-gårdar bidrar till ökad biologisk mångfald

Fågelholkar, insektshotell, blommor och odlingslotter - bostadsrättsföreningarna runt om i landet har ökat takten för att bidra till ökad biologisk mångfald. Ny för i år på Riksbyggens topplista över bostadsrättsföreningarnas hållbarhetsåtgärder är plantering av växter som blommar hela säsongen. Den 22 maj är den internationella dagen för biologiska mångfald.

Klimatförändringarna och biologisk mångfald är vår tids stora ödesfrågor. Natur som är artrik utgör hållbara ekosystem som lättare kan klara av ett förändrat klimat.

– Det planteras som aldrig förr på bostadsrättsföreningarnas gårdar, det är både kul och bra för planeten. Många arter är idag hotade eller under stark press och därför är det glädjande att så många föreningar väljer att satsa på plantering, säger Karolina Brick, tillträdande hållbarhetschef på Riksbyggen.

2002 utsåg FN den 22 maj till den internationella dagen för biologisk mångfald. Dagen är till för att uppmärksamma och öka medvetenheten om artrikedomens betydelse. Mer växter leder till ökad biologisk mångfald men också till ökad social hållbarhet.

– Föreningarnas gårdar blir mycket trevligare att vistas på vilket inte minst är viktigt så här i coronatider, säger Karolina Brick.

Hur kan bostadsrättsföreningen bidra till biologisk mångfald?
Det finns mycket en bostadsrättsförening kan göra för att vara med och bidra till den biologiska mångfalden.

• Starta insektshotell och sätta upp fågelholkar.
  • Anlägga odlingslotter.
  • biomfdag.se finns bland annat färdigt material för en poängpromenad, för både vuxna och barn, en bra aktivitet att ordna i bostadsrättsföreningen.
  • Ta del av Riksbyggens tips för att lyckas med odlingen på balkongen, vilket bidrar till att hjälpa den biologiska mångfalden. Så skapar du din gröna oas på balkongen.
  • Om föreningen har en innergård var noga med att välja växter som är typiska för landskapet för att gynna inhemska arter och undvik invasiva arter. Tänk också på att ha blommande örter, buskar och träd som erbjuder föda för sårbara pollinerare under hela säsongen.

Riksbyggen samlar sedan 2010 in statistik över vilka hållbarhetsåtgärder som bostadsrättsföreningarna genomför. Sammanlagt förvaltar Riksbyggen över 4 300 bostadsrättföreningar. I topp ligger vardagsnära åtgärder medan större investeringar som solceller och isolering av vindar hamnar utanför topplistan.

– Intresset från bostadsrättsföreningarna att genomföra hållbarhetsåtgärder är rekordstort men vi ser att viljan att göra ännu mer finns där. Riksbyggen har tagit fram ett förslag om grönt stöd för bostadsrättsföreningar och ett statligt stöd skulle i många fall ha en avgörande betydelse, säger Karolina Brick.

Läs mer om Riksbyggens förslag till Grönt stöd

Riksbyggens topplista/bostadsrättsföreningarnas hållbarhetsåtgärder

(1) Inventering och byte av ljuskällor, inom- och utomhus*.
(3.) Utse miljö- och energiansvarig
(4) Välkomna nya medlemmar.
(2) Byte till ett elavtal som innebär el från förnyelsebara källor.
(5) Driftövervakning.
(ny) Förbättrat skyltningen i källsorteringsrummet
(ny) Planterat växter som blommar hela säsongen
(ny) Kontrollerat temperaturen
(9) Byte av gamla tvättmaskiner och torkutrustning i tvättstugan.
(ny) Injustering av värmesystem

Siffran inom parentes avser placering 2019. *I denna lista har samtliga åtgärder kring mer hållbar belysning samlats på samma rad.

Karolina Brick, tillträdande hållbarhetschef på Riksbyggen, 070-291 54 47
karolina.brick@riksbyggen.se