Brf Båtbyggaren i Hammarby Sjöstad vinner pris

Brf Båtbyggaren i Hammarby Sjöstad vinner pris

Riksbyggens bästa byggprojekt 2009 är bostadsrättsföreningen Båtbyggaren i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Det anser juryn för tävlingen "Bästa Riksbyggenprojekt". Hedersomnämnanden ges till bostadsrättsföreningarna Propellern i Örebro och Tallbacken i Onsala.

Juryn för Bästa Riksbyggenprojekt 2009 har i år valt att lyfta fram ett bostadshus som de anser visar lyckade ambitioner till ett nyskapande både i lägenhetslösningar och detaljutformning. Juryn ser det även som glädjande att Riksbyggen stöttat arkitekternas vilja till nyskapande och ovanliga lösningar där resultatet har blivit ovanligt lyckat och i många avseenden förebildligt.

Utvärderingen har gjorts av en jury bestående av Claes Caldenby, professor vid Chalmers arkitektur och Ann-Kristin Myrman, frilansskribent.

Läs juryns utlåtande i sin helhet nedan.

Brf Båtbyggaren
Beställare: Riksbyggens bostadsrättsförening Båtbyggaren, fastigheten Böljan 4, i Stockholm

Projektledare: Klas Spångmark

Arkitekt: Kod arkitekter genom Åsa Kallstenius och Sanna Hederus