Från vänster: Ordförande Intresseföreningen Göteborg Mats Edvardsson, styrelsemedlemmarna Karl-Fredrik Bogren Elizabeth Englund Levinsson, Dick Eriksson samt Riksbyggens marknadsområdeschef Sophia Vikström.

Brf Göteborgshus 45 i Göteborg är årets lokala vinnare och mest hållbara bostadsrättsförening

Brf Göteborgshus 45, med 104 lägenheter uppförda 1981, har gjort mycket för att bli mer hållbara. Till exempel har föreningen byggt om sin innergård med fokus på social hållbarhet, de erbjuder laddningsmöjligheter på samtliga garageplatser och de har tagit fram en imponerande lägesrapport på sitt hållbarhetsarbete som visar både hur de ligger till idag och vad nästa steg är för att bli ännu mer hållbara. Nu har Brf Göteborgshus 45 utsetts till Årets hållbarhetsförening inom marknadsområde Väst av Riksbyggen tillsammans med representanter från intresseföreningen.

– Det känns väldigt roligt och hedrande att vi i Brf Göteborgshus 45 blivit Årets hållbarhetsförening. Det är ett bevis på att allt arbete vi lagt ner är viktigt och vi är stolta över utnämningen. Detta ger oss kraft och inspiration i det fortsatta hållbarhetsarbetet där en engagerad styrelse, tillsammans med våra medlemmar, möjliggör en fortsatt fin utveckling av föreningen, säger Dick Eriksson ordförande i Brf Göteborgshus 45.

Intresset för hållbarhet är stort hos många av landets bostadsrättsföreningar – det vittnar de 307 nomineringar i årets upplaga av Riksbyggens tävling Årets hållbarhetsförening 2023.

- De senaste åren har vi till vår stora glädje sett att hållbarhetsinitiativen vuxit i bostadsrättsföreningar och blivit en allt mer självklar och integrerad del av bostadsrättsföreningarnas arbete. Därför är vi glada att gratulera Brf Göteborgshus 45 som har visat enastående engagemang och prestationer inom området, säger Sophia Vikström, marknadsområdeschef på Riksbyggens Fastighetsförvaltning i marknadsområde Väst.

Juryns motivering:
Det syns att Brf Göteborgshus 45 har ett stort engagemang i frågor kring hållbarhet. Föreningen har genomfört omfattande arbete fokuserat på ökad social hållbarhet och minskad klimatpåverkan. Då innergården byggdes skapades välplanerade ytor för social samvaro för både unga och äldre.

Föreningen arbetar strategiskt och effektivt med energibesparande åtgärder och genom sitt stora engagemang har föreningen lyckats att minskat elanvändningen med drygt 22 procent.

Brf Göteborgshus 45 har banat vägen för sina medlemmar att ställa om till framtidens fordonspark genom att erbjuda laddningsmöjligheter på samtliga 71 garageplatser.

Juryn blev även djupt imponerad över föreningens tydliga plan framåt i hållbarhetsarbetet. Brf Göteborgshus 45 har tagit fram en omfattande lägesrapport över sitt hållbarhetsarbete som visar både var de står idag och hur föreningen planerar att ta nästa steg imorgon för en ökad hållbarhet. Det är därför med stor glädje vi utser Brf Göteborgshus 45 till vinnare i den lokala tävlingen Årets hållbarhetsförening 2023.

Förutom äran, blommor och diplom så har föreningen vunnit en plats på ett spännande hållbarhetsseminarium i Stockholm.

Årets hållbarhetsförening 2023
Årets hållbarhetsförening anordnas av Riksbyggen och i år är det tredje gången som tävlingen hålls. Intresset för tävlingen Årets Hållbarhetsförening har varit rekordstort, 307 nomineringar totalt från hela landet.

Sophia Vikström, marknadsområdeschef på Riksbyggens Fastighetsförvaltning i marknadsområde Väst. 031-704 56 32 sophia.vikstrom@riksbyggen.se