Rester från gallring och klipp från Brf Helsingborgshus 58 skänkes till den lokala bonden Kent Andrén Jörgensen

Brf Helsingborgshus 58 är årets lokala vinnare i tävlingen Årets hållbarhetsförening

Brf Helsingborgshus 58, som byggdes 1993 och består av 62 boenden i radhusform, har gjort mycket för att bli mer hållbar. Till exempel har föreningen bytt till ledlampor på all utebelysning, byggt två lekstugor där man använt sig av tillvaratagen spillved från fasadbyte och tillverkat käpphästar och tillhörande hinder från spillvirke från en hoppbana. Nu har Brf Helsingborgshus 58 utsetts till Årets Hållbarhetsförening inom marknadsområde Norra Skåne av Riksbyggen.

– Det känns väldigt roligt att vi i Brf Helsingborgshus 58 i Helsingborg blivit Årets Hållbarhetsförening. Det är ett kvitto på allt arbetet vi lagt ner är viktigt och det är vi väldigt stolta över. Det bevisar även att man med stort engagemang och liten budget kan man komma långt. Vi är bara i början av vår resa mot en mer hållbar bostadsrättsförening och planerar redan för nästa år, säger Lars Malmberg, ordförande i Brf Helsingborgshus 58.

Intresset för hållbarhet är stort hos många av landets bostadsrättsföreningar – det vittnar de 307 nomineringar i årets upplaga av Riksbyggens tävling Årets hållbarhetsförening 2023.

- De senaste åren har vi till vår stora glädje sett att hållbarhetsinitiativen vuxit bland bostadsrättsföreningar. Helsingborgshus 58 har på ett engagerat och kreativt sätt visat på hur deras hållbarhetsinriktning blir både synligt och till glädje för de boende samt bidrar till en bättre miljö. Vi är därför glada att kunna gratulera Brf Helsingborgshus 58 till vinsten, då de har visat på ett fantastiskt engagemang och långsiktighet i sitt hållbarhetsarbete, säger Ann-Christine Thurn, marknadsområdeschef på Riksbyggens Fastighetsförvaltning i Norra Skåne.

Juryns motivering:
Brf Helsingborgshus 58 har med fokus på hälsa och trivsel skapat aktivitetsmöjligheter för olika generationer såsom lekstugor, utegym och trivselkvällar. De visar också på kreativitet kring hur man kan återanvända material som gammal panel och tomma färghinkar mm. Av detta har de byggt både lekstugor och en bardisk i föreningslokalen för gemensamma pubkvällar. Vidare samlar man in trädgårdsavfall som blir foder hos en getuppfödare och tomma äggkartonger som lämnas till en lokal äggproducent. Föreningens engagemang innefattar alla tre hållbarhetsdimensionerna, ekologisk, social och ekonomisk.

Förutom äran, blommor och diplom så har föreningen vunnit en plats på ett spännande hållbarhetsseminarium i Stockholm.

Årets hållbarhetsförening 2023
Årets hållbarhetsförening anordnas av Riksbyggen och i år är det tredje gången som tävlingen hålls. Intresset för tävlingen Årets Hållbarhetsförening har varit rekordstort, 307 nomineringar totalt från hela landet.

Ann-Christine Thurn, marknadsområdeschef på Riksbyggens Fastighetsförvaltning i marknadsområde Norra Skåne. 042-18 66 04 eller ann-christine.thurn@riksbyggen.se