Håkan Johansson, ordförande i RB Brf Opalen och Håkan Liljeblad, föreningssamordnare Riksbyggen.

Brf Opalen är årets mest hållbara bostadsrättsförening i Norrköping

Riksbyggens Brf Opalen är bostadsrättsföreningen som gjort mycket för ökad hållbarhet. Till exempel har föreningen bytt till LED-belysning i trapphusen, byggt nya miljöhus med bättre källsortering och ett välutrustat gym för medlemmarna samt inlett en storsatsning på solel. Riksbyggen har utsett Brf Opalen till Årets Hållbarhetsförening i Norrköping, en tävling som i år haft rekordmånga tävlande.

– Det känns fantastiskt roligt att vi i RB Brf Opalen blivit Årets Hållbarhetsförening Norrköping. Det är ett kvitto på allt arbetet vi lagt ner lönat sig och vi är väldigt stolta över utnämningen som tillkännagavs på vår årsstämma, säger Håkan Johansson, ordförande i RB Brf Opalen.

Cirka 350 bostadsrättsföreningar över hela landet är i år nominerade i tävlingen, vilket är rekord.

– Det är både roligt och viktigt att intresset för hållbarhet ökar i bostadsrättsföreningarna. Ungefär en miljon lägenheter i Sverige är bostadsrätter och det finns en enorm potential i att göra det här bostadsbeståndet mer hållbart. Stort grattis till RB Brf Opalen som gjort ett fantastiskt arbete, säger Jenny Dingertz, marknadsområdeschef på Riksbyggens Fastighetsförvaltning i Norrköping.

Några exempel på hållbarhetsåtgärder som RB Brf Opalen gjort:

• Byte till LED-belysning i samtliga trapphus
  • Nya miljöhus som möjliggör en bra källsortering
  • Kontinuerligt jobb för en hållbar ekonomi
  • Följer underhållsplanen för att bibehålla och öka fastigheternas värde
  • Byggt ett gym för föreningens medlemmar
  • Anordnar möten för nyinflyttade
  • Har under våren startat ett RBO-projekt som innefattar installation av solceller på samtliga 37 huskroppar samt byte av takpapp till en papp som neutraliserar NOX-gaser.

RB Brf Opalen består av 37 byggnader med 650 lägenheter. Byggnaderna är uppförda 1973.

Juryns motivering:
Med flest nomineringar från medlemmar samt ett långsiktigt och målmedvetet hållbarhetsarbete från föreningen som bland annat innehåller medlemsmöten för nyinflyttade, gemensam el, byte till LED-belysning i trapphus, uppförande av nya miljöhus med återvinning och ett kontinuerligt arbete för en hållbar ekonomi ser juryn att RB Brf Opalen är en förebild i sitt hållbarhetsarbete. Ert pågående projekt med installation av solceller, för att bli mer självförsörjande på el, och byte av takpapp där pappen hjälper till att neutralisera NOX-gaser stärker också juryn i sitt beslut att utse RB Brf Opalen till Årets Hållbarhetsförening i marknadsområde Norrköping.

Förutom äran, blommor och diplom så vinner föreningen en biljett Svenska Hjältargalan där Riksbyggen och Aftonbladet utser Årets hållbarhetshjälte.

Riksbyggen har cirka 4 400 bostadsrättsföreningar som medlemmar och kunder.

– Omställningen till ett hållbart samhälle är en av vår tids främsta utmaningar och hur vi bor och lever har stor betydelse. Riksbyggen som organisation en viktig uppgift att fylla för att sprida kunskap, inspiration och vägleda föreningarna vid större investeringar för ökad hållbarhet, säger Karolina Brick, hållbarhetschef på Riksbyggen.

För första gången i år har Riksbyggen publicerat sin Hållbarhetsbarometer som tar temperaturen på hållbarhetsfrågorna i landets bostadsrättsföreningar.

Jenny Dingertz, marknadsområdeschef på Riksbyggens Fastighetsförvaltning i Norrköping,
jenny.dingertz@riksbyggen.se
Karolina Brick, hållbarhetschef, Riksbyggen, 070-291 54 47