Brf Stenhuggaren 16 i Örebro

Brf Stenhuggaren 16 i Örebro är årets lokala vinnare i tävlingen Årets hållbarhetsförening

Brf Stenhuggaren 16 i Örebro, med 167 lägenheter, har gjort mycket för att bli mer hållbara. Till exempel har föreningen genomfört en total renovering av sina tvättstugor med utrustning som är mer klimatsmart, energieffektiv och hållbar. Föreningen har skapat ännu en stor, grönskande oas med miljösmarta växter. Nu har Brf Stenhuggaren i Örebro utsetts till Årets Hållbarhetsförening inom marknadsområde Värmland-Örebro på Riksbyggen.

En buffé för pollinatörer
Den grönskande oasen med blomsterprakt från vår till höst har blivit en succé som fungerar som en buffé för pollinatörer och attraherar en mångfald av bland annat insekter, fjärilar och nyckelpigor på föreningens gård. Bostadsrättsföreningen har även skapat öar av ängsmark på gräsytorna och ställt i ordning pallkragar för stadsodling och planterat bärbuskar och rabarber.

Föreningar har tre grupper som samverkar - Teknik, Trivsel och Trädgård. Till exempel har man anordnat musik i trädgården med liveband.

– Det känns väldigt roligt att vi i Brf Stenhuggaren, i Örebro blivit Årets hållbarhetsförening. Det är ett kvitto på allt arbetet vi lagt ner är viktigt och vi är väldigt stolta över utnämningen, säger Annette Warnquist-Krieg, miljöansvarig i föreningen.

Intresset för hållbarhet är stort hos många av landets bostadsrättsföreningar – det vittnar de 307 nomineringar i årets upplaga av Riksbyggens tävling Årets hållbarhetsförening 2023.

- De senaste åren har vi till vår stora glädje sett att hållbarhetsinitiativen vuxit i bostadsrättsföreningar och blivit en allt mer självklar och integrerad del av bostadsrättsföreningarnas arbete. Därför är vi glada att gratulera Brf Stenhuggaren som har visat enastående engagemang och prestationer inom området, säger Maria Dahlkvist, marknadsområdeschef på Riksbyggens Fastighetsförvaltning i marknadsområde Värmland-Örebro.

Juryns motivering:
Brf Stenhuggaren i Örebro är en förening som arbetar gediget med miljöfrågor och alltid tänker hållbarhet innan man går till beslut. Under året har föreningen på ett inspirerande sätt skapat social hållbarhet, gjort klimatsmarta investeringar och även gått ett steg längre genom att skapa en oas för insekter, fjärilar och nyckelpigor för att främja biologisk mångfald. Brf Stenhuggaren är en värdig vinnare och årets lokala hållbarhetsförening i marknadsområde Värmland-Örebro.

Förutom äran, blommor och diplom så har föreningen vunnit en plats på ett spännande hållbarhetsseminarium i Stockholm.

Årets hållbarhetsförening 2023
Årets hållbarhetsförening anordnas av Riksbyggen och i år är det tredje gången som tävlingen hålls. Intresset för tävlingen Årets Hållbarhetsförening har varit rekordstort, 307 nomineringar totalt från hela landet.

Maria Dahlkvist, marknadsområdeschef på Riksbyggens Fastighetsförvaltning i marknadsområde Värmland-Örebro 019-19 24 14 maria.dahlkvist@riksbyggen.se