Earth Hour 2018: Belysning är en utmaning som ger resultat

Earth Hour 2018: Belysning är en utmaning som ger resultat

Lördag 24 mars klockan 20.30–21.30 är det dags för Earth Hour – världens största miljömanifestation. Earth Hour har vuxit från symbolhandling, där belysningen släcks under en timme, till en rörelse som engagerar miljontals människor. Belysning är ett bra exempel på Riksbyggens hållbarhetsarbete. Riksbyggen antog Belysningsutmaningen 2016 och byte till energisnåla ljuskällor toppar listan över våra bostadsrättsföreningarnas hållbarhetsåtgärder.

Nästan 40 procent av all energi som används i Sverige går till byggnader vilket gör minskad energianvändning till en prioriterad fråga i Riksbyggens hållbarhetsarbete.

Till topplistan

– Att byta till energisnåla ljuskällor är en åtgärd som både är enkel att genomföra och som spar energi samtidigt som de boende lägger märke till förändringen. Inom Riksbyggen har vi haft stort fokus på frågan sedan vi antog Energimyndighetens belysningsutmaning 2016 och första platsen är ett tecken på att ett målmedvetet arbete också ger effekt, Mari-Louise Persson, energistrateg Riksbyggen.

Enligt Världsnaturfonden så skulle det krävas 4,2 planeter om alla på jorden levde som vi i Sverige gör så. Men vi har bara en. Därför behöver vi ta stora, snabba steg mot en hållbar livsstil inom gränsen för vad vår enda planet klarar av. På Riksbyggen har vi en plan för vårt hållbarhetsarbete som går under namnet ”Planeten ska med”

– För Riksbyggen som ett kooperativt företag är det självklart att hållbarhet ska genomsyra allt vi gör. Därför arbetar vi ständigt med att utveckla metoder för ett mer hållbart byggande av nya bostäder och hjälpa våra bostadsrättsföreningar att i sin vardag bidra till ett mer hållbar samhälle, säger Therese Berg, hållbarhetschef på Riksbyggen.

En viktig uppgift för Riksbyggen är att bistå bostadsrättsföreningarna även med större ombyggnationer av sina fastigheter för att minska energianvändningen. Ett exempel är Brf Högalid i Trelleborg som i samband med en större renovering av fastigheterna installerat solpaneler som kommer att stå för ungefär hälften av föreningens och lägenhetsinnehavarna sammanlagda årsförbrukning av el. Läs mer här

Några av de senaste nyheterna om Riksbyggens hållbarhets arbete:

För att ta vara på hållbarhetsengagemanget i bostadsrättsföreningarna och öka kunskapen om miljön erbjuder vi alla våra boende att gå Riksbyggens Miljöskola.

Riksbyggen antar tre utmaningar för ett fossilfritt Sverige.

Riksbyggen har flest nyproducerade flerfamiljshus certifierade med Miljöbyggnad.

Riksbyggen inför unikt hållbarhetsverktyg i all nyproduktion av bostäder.

Fakta om Earth Hour
Infaller på lördag den 24 mars, kl 20.30-21.30 lokal tid.
Earth Hour är världens största miljömanifestation där man ska släcka alla lampor och om man vill, andra elektriska apparater som ej är nödvändiga.
Projektet grundades i Sydney, Australien år 2007.
Redan 2007 var det runt 2,2 miljoner människor som var med och tog del i projektet.

Therese Berg, hållbarhetschef på Riksbyggen, 08-698 41 88
Mari-Louise Persson, energistrateg Riksbyggen, 08-698 41 74