Masthuggskajen i Göteborg prisas för sin hållbara stadsutveckling

Masthuggskajen i Göteborg prisas för sin hållbara stadsutveckling

Masthuggskajen vinner första pris inom kategorin ”Årets Citylab-projekt” med motiveringen att projektet är en ”influencer” inom hållbar stadsutveckling och har ett innovativt fokus på social hållbarhet". Riksbyggen kommer bygga drygt 500 bostäder vid Masthuggskajen. Totalt blir det cirka 1 300 bostäder och 5 000 – 6 000 arbetsplatser vid Masthuggskajen med fokus på hållbar statsutveckling.

– På Riksbyggen är vi jätteglada och stolta över priset. Projektet vid Masthuggskajen är ett av de största stadsutvecklingsprojekten i Göteborg just nu och Riksbyggen tar med sig sitt stora kunnande inom hållbarhet in i projektet, säger Mikael Ahlén, marknadsområdeschef för Riksbyggen i Göteborg.

Den 11 november hölls Sveriges mest prestigefyllda tävling inom hållbart samhällsbyggande: Sweden Green Building Awards. Utmärkelserna delas årligen ut av Sweden Green Building Council (SGBC) för att premiera och uppmärksamma projekt och personer som på bästa sätt bidragit till ett hållbart samhällsbyggande.

– Det är väldigt kul att priset går till Masthuggskajen. Det som är unikt för utvecklingen av Masthuggskajen är helhetsgreppet som tas av samtliga aktörer för att tillsammans utveckla en mer hållbar stadsdel. Citylab är den första svenska certifieringen för hela stadsdelar och det är väldigt roligt att Masthuggskajen kammade hem förstapriset, säger Therese Berg, hållbarhetschef på Riksbyggen.

Motiveringen:

”Masthuggskajen i Göteborg är i högsta grad en ”influencer” inom hållbar stadsutveckling. Det centralt belägna området vid vattnet, känt för sitt rika kulturliv, ska nu förtätas med ytterligare 1 300 bostäder, parker, förskolor, hotell samt fem till sex tusen arbetsplatser. Masthuggskajens hållbarhetsprogram har på ett unikt sätt tagits fram i bred samverkan med samtliga aktörer med ett innovativ fokus på social hållbarhet”.

Först ut bland Riksbyggens projekt vid Masthuggskajen blir en bostadsrättsförening med sammanlagt 130 lägenheter. Det nya kvarteret kommer att ligga längs Första Långgatan. I kvarteret blir det ca 8 500 kvm bostadsyta och ca 2 050 kvm lokalyta.

Stort fokus ligger på att skapa en levande stadsdel med liv och rörelse. Det kommer bland annat att bli en livsmedelsbutik och 4-5 affärslokaler i markplan. Sammanlagt blir det cirka 130 lägenheter i ett hus med nio våningsplan.

Fakta om projektet Masthuggskajen:
Med 1 300 bostäder och 5 000 – 6 000 arbetsplatser utvecklas området till en plats full av kontraster. Av gammalt och nytt. Storslaget och småskaligt. Globalt och lokalt. Masthuggskajen byggs av Elof Hansson Fastigheter, Fastighets AB Balder, NCC Property Development, Riksbyggen, Stena Fastigheter Göteborg och Älvstranden Utveckling tillsammans med Göteborgs Stad. Området är en del av Älvstaden och enligt Citylab certifierat för hållbar stadsutveckling.

Mikael Ahlén, marknadsområdeschef för Riksbyggen i Göteborg, 031-704 68 63
Therese Berg, hållbarhetschef på Riksbyggen, 08-698 41 88