Ny markanvisning: Riksbyggen planerar för Bonum 55+ bostäder i Luleå

Ny markanvisning: Riksbyggen planerar för Bonum 55+ bostäder i Luleå

Behovet av fler bostäder för äldre ökar och Riksbyggen tar nu sitt populära koncept Bonum, för hushåll där minst en person fyllt 55 år, till Luleå. I och med Riksbyggens markanvisning i stadsdelen Björkskatan inleds planeringen för Bonum Brf Årstiden som blir Sveriges nordligaste Bonum-förening och kommer att bestå av cirka 50 bostadsrätter.

– När villan blir för jobbig att ta hand om är en lägenhet i Bonum seniorboende ett perfekt alternativ. Fler seniorbostäder leder också till flyttkedjor när villor och radhus frigörs dit yngre familjer kan flytta. Att bygga för äldre är också att bygga för unga, säger Lars Lundgren, marknadsområdeschef på Riksbyggen Bostad Norr.

I Bonum Brf Årstiden planeras det för ca 50 bostadsrätter från 2-4 rum och kök samt attraktiva gemensamma ytor i form övernattningslägenhet och gemensamhetslokal.

– Läget är perfekt. Här finns närhet till restauranger, butiker, vårdcentral och annan service. De bostäder vi planerar för här ska förenkla och sätta guldkant på vardagen. De passar perfekt för 55-åringarna, 95-åringarna och allt däremellan och även för olika behov och intressen, säger Jenny Elveljung, sälj- och marknadsansvarig på Affärsområde Bostad Norr.

Riksbyggens Bonum seniorboende är en riktig framgångssaga. Den första skissen till Bonum ritades 2006 och 2008 startades konceptet officiellt. 2015 blev Bonum marknadsledande, den aktör som byggt flest seniorbostäder i bostadsrättsform runt om i landet sedan konceptet introducerades. Idag är över 1 300 Bonum-bostäder inflyttade runt om i landet, i första hand i södra Sverige.

– Många som flyttar till en Bonumförening vittnar om att de får många nya vänner i föreningen. Bonum gör det möjligt att leva aktivt och bo kvar långt upp i åldrarna. Genom Riksbyggens Trygghetslöfte är det extra tryggt att köpa en ny bostad av oss, säger Jenny Elveljung.

Om Bonum seniorboende:
Riksbyggens Bonumkoncept vänder sig till hushåll där minst en person fyllt 55 år. I varje Bonumförening finns en Bonumvärd och medlemmarna har möjlighet att köpa en rad olika praktiska tjänster. Det kan handla om allt från blomvattning när man är på semester till montering av hyllor eller att få fönstren putsade. Tjänsterna betalas när man utnyttjar dem.

Bonumvärden arrangerar även i samråd med de boende träffar och sociala aktiviteter för att öka trivseln och gemenskapen. I föreningen finns det också både gemensamhetslokal och en övernattningslägenhet för tillfälliga gäster.

Husen byggs med högt ställda hållbarhetskrav och certifieras enligt Miljöbyggnad Silver. Miljöbyggnad är utvecklat för svenska förhållanden och är det mest använda certifieringssystemet i Sverige för byggnader.

Vill du veta mer? Kontakta:
Lars Lundgren, marknadsområdeschef på Riksbyggen, AO Bostad Norr, 076-83 73 507
lars.lundgren@riksbyggen.se