Pressinbjudan: Byggstart för Brf Solgläntan i Ljusstaden

Pressinbjudan: Byggstart för Brf Solgläntan i Ljusstaden

I Kalmars nyaste bostadsområde Ljusstaden är det nu dags att starta bygget av 39 lägenheter i Brf Solgläntan. Som en symbol för att bygget har startat kommer Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar, Mårten Lilja, vice vd Riksbyggen och tolv bostadsrättsköpare att placera ett solur i sten i Ljusstaden den 29 augusti.

– Det finns en stor efterfrågan på nya bostäder i Kalmar och det känns därför extra bra att bygget av Brf Solgläntan kan starta. Projektet är granne med Riksbyggens Brf Rasten som byggdes under 2015. Utöver bostäderna i Ljusstaden har Riksbyggen bland annat byggt lägenheter i tre etapper längs Erik Dahlbergs väg och i rollen som långsiktig samhällsutvecklare vill vi gärna fortsätta att bygga i Kalmar, säger Mårten Lilja, vice vd Riksbyggen och chef för affärsområde Bostad.

Det stora intresset märks inte minst i den fina säljstart som Brf Solgläntan fått. På två månader har 24 av 39 lägenheter sålts. Brf Solgläntan kommer att ha lägenheter med villakänsla på 2-5 rum och kök. Bostadsrätter på 5 rum och kök hör inte till vanligheterna, men här har vi tänkt på den moderna familjen där alla vill ha sitt eget rum.

Husen byggs som ett terrasshus vilket ger lägenheterna generösa uteytor, alla i solläge med bara himlen ovanför huvudet. Marklägenheterna erbjuder radhuskänsla med egen altan och en egen liten gräsmatta att sträcka ut benen på.

Inflyttning i de nya bostäderna planeras till våren 2018.

I Kalmar har Riksbyggen en omfattande förvaltningsverksamhet. Till skillnad från många andra byggherrar så stannar Riksbyggen kvar när husen är färdiga. Riksbyggens marknadsområde Sydost, där Kalmar ingår, förvaltar cirka 9 000 lägenheter i sammanlagt 177 bostadsrättsföreningar och har cirka 100 årsanställda. I Kalmar ligger även Riksbyggens kundservice, som svarar i telefon dygnet runt, med cirka 60 anställda.

I samband med ceremonin av byggstarten av Brf Solgläntan bjuder vi på en enklare lunch och kaffe.

Media är varmt välkomna att delta!

Tid: 29 augusti 2016, kl 11.30
Plats: Lech Walesas gata, Kalmar

Skicka gärna en föranmälan till karin.hoberg@riksbyggen.se

Program:

11.30 Mingel med köpare, byggare och samarbetspartners för projektet.

11.45 Vi hälsar alla välkomna, därefter tal av Kommunalråd Johan Persson och Riksbyggens vice vd Mårten Lilja.

12.00 Brf Solgläntans tolv första bostadsrättsköpare placerar, tillsammans med Riksbyggen och Johan Persson, ett solur i sten på marken som en symbol för att bygget har startat. Därefter bjuder vi på en enklare lunch och kaffe med kaka.

Anna Norregårdh, projektledare Riksbyggen, 0480-578 30