Pressinbjudan: Första spadtaget för trygghetsboendet Riksbyggens Kooperativa hyresrättsförening Kils Trygga hem

Fredagen den 31 augusti tas det symboliska första spadtaget för 29 lägenheter i Riksbyggens Kooperativa hyresrättsförening Kils Trygga hem. Med och tar det första spadtaget är bland annat Mikael Johansson, kommunalråd i Kil och ordförande i föreningen.

Mitt i centrala Kil, granne med kommunhuset, uppför Riksbyggen i samarbete med Kils kommun ett nytt trygghetsboende i form av en kooperativ hyresrättsförening. Det finns många fördelar med kooperativ hyresrätt som boendeform, både för de boende och för kommunen. Att bo i en kooperativ hyresrätt ger de boende ett inflytande över sitt boende.

– Vi är väldigt glada över att vi äntligen kommer igång med byggandet av trygghetsboendet nu. Det är något vi har planerat länge för, säger Mikael Johansson, kommunalråd i Kil.

– Det är jätteroligt att vi nu kan sätta spaden i marken och starta bygget av det nya trygghetsboendet i Kil. Riksbyggen är en långsiktig samhällsutvecklare och att skapa nya bostäder för den äldre delen av befolkningen är en utmaning för många kommuner. Med trygghetsboende i form av en kooperativ hyresrättsförening har vi på Riksbyggen hittat en form som är mycket bra både för de boende och kommunen, säger Tore Johansson som varit med och utvecklat boendeformen på Riksbyggen.

Om trygghetsboendet:

• Det är den kooperativa hyresrättsföreningen som äger trygghetsboendet.
  • De cirka 29 lägenheterna fördelas på sju våningar och i byggnaden kommer det finnas gemensamhetsytor.
  • Den kooperativa hyresrättsföreningen instiftades i slutet av november 2017.
  • Ett trygghetsboende kan ses som en seniorbostad plus. Vilken ålder som kommer gälla för trygghetsboendet i Kil bestäms av styrelsen men kravet kommer minst vara 65+.
  • Inflyttningen är planerad till 2020.

Media är varmt välkomna att delta under det första spadtaget!

Dag och tid: Fredagen den 31 augusti 2018, klockan 12.00 - 13.30
Var: Samling vid Gröna Torget Kil Kommun