Pressinbjudan: Riksbyggen byggstartar Örebros första Bonum seniorboende

Pressinbjudan: Riksbyggen byggstartar Örebros första Bonum seniorboende

Landshövding Maria Larsson är fredagen den 20 januari med och tar det första spadtaget för Brf Pepparmyntan, Örebros första Bonum seniorboende. Riksbyggen är med sitt Bonum-koncept den aktör som levererar flest seniorbostäder i bostadsrättsform på marknaden.

I Sörbyängen, strax söder om Örebro centrum, uppför Riksbyggen 47 ljusa, bekväma Bonum seniorlägenheter med balkong. Husen ligger vackert i en snabbt växande, attraktiv del av Örebro med både genuin stadskänsla och närhet till stora grönområden.

– Det finns en stor efterfrågan på fler seniorbostäder i Örebro och det känns roligt att vi nu kan sätta spaden i marken för bygget. Bonum-konceptet är mycket omtyckt runt om i landet och vi hoppas nu att även många Örebroare kommer att trivas med våra seniorbostäder, säger Elin Sjöstrand, regionchef på Riksbyggens affärsområde Bostad Öst.

Bonum seniorboende vänder sig till hushåll där minst en person har fyllt 55 år.

– Bonum-konceptet erbjuder trygga, inbjudande och praktiska hem som gör det möjligt att leva aktivt långt upp i åldrarna. På plats finns Bonumvärden som kan hjälpa de boende med praktiska saker som att byta en lampa som sitter högt upp eller ta hand om posten under semesterresan, säger Elin Sjöstrand.

Befolkningen i Sverige blir allt äldre och behoven av seniorboenden ökar starkt. I rollen som en långsiktig samhällsutvecklare har det därför varit naturligt för Riksbyggen att satsa på hållbara och attraktiva seniorboenden. Riksbyggen höjer nu årsproduktionstakten från dagens cirka 300 byggstarter per år till 600 byggstarter per år från år 2019. Redan idag finns 800-900 påbörjade eller planerade seniorbostäder "i pipeline".

Med och tar det första spadtaget är Maria Larsson, landshövding i Örebro län, Stefan Sundin, blivande boende i Brf Pepparmytan och Elin Sjöstrand, regionchef på Riksbyggen.

Dag och tid: 20 januari kl 11.30. Programmet inleds med tal av bland andra landshövding Maria Larsson och själva spadtaget sker cirka 12.00.

Plats: Byggarbetsplatsen för Brf Pepparmyntan, Peppargatan 32-40 på Sörbyängen.

Media är varmt välkomna att delta!

Elin Sjöstrand Olander, regionchef, Riksbyggen, 072-529 33 96.