Pressinbjudan: Utlåning av trädgårdsverktyg testas i Riksbyggen BRF Falkenbergshus 7

Delningsekonomi möter gröna fingrar då boende i Riksbyggen BRF Falkenbergshus 7 får chansen att gratis låna trädgårdsverktyg från den så kallade Trädgårdsboxen. Den 23 juni invigs pilotprojektet och i Trädgårdsboxen finns både batteridrivna verktyg och trädgårdsredskap som används av fastighetsskötarna men som nu ska få fler användningstimmar genom utlåning till de boende.

– Det här är ett mycket spännande projekt som ger en helt ny service till de boende i föreningen samtidigt verktygen kommer att användas i större utsträckning. Ökad cirkulär ekonomi kommer att bli allt viktigare för en ökad hållbarhet och minskad belastning på miljön, säger Jeanette Bernhard Bertilsson, marknadsområdeschef för Riksbyggens Fastighetsförvaltning i Halland.

I Trädgårdsboxen kommer det exempelvis att finnas, trimmer, häcksax, gå-bakom gräsklippare, högtryckstvätt, spade och räfsa. Under invigningen den 23 juni medverkar Georgia Ferris, ordförande för BRF Falkenbergshus 7, Margaretha Finnstedt, Director Innovation Lab på Husqvarna och Marcus Rimme, arbetsledare Falkenberg Riksbyggen.

– Alla delningstjänster ger stora miljöfördelar, men i ”Verktyg som tjänst” delas verktyg och maskiner dubbelt - både mellan boende och de som förvaltar grönytorna. Jag tror detta är början på en effektivare delningsekonomi där man också delar mellan olika målgrupper på olika tider, säger Roland Elander, affärsutvecklingschef och projektledare Sustainable Innovation

Två starka trender de senaste åren är det ökande intresset för odling och samhällets inriktning mot delningsekonomi där man inte äger maskiner och produkter själv utan istället hyr eller delar dem. Projektet ”Verktyg som tjänst” sammanför dessa trender genom att utveckla och testa lösningar för delade trädgårdsmaskiner.

Målet är att undersöka intresset och möjligheten för boende och fastighetsskötare att dela på batteridrivna trädgårdsverktyg. Piloten drivs i samarbete mellan Husqvarna, Riksbyggen, Sustainable Innovation, Bodenbo, Hyresgästföreningen, Telge, Uppsala Universitet, HBV och är delfinansierat av Energimyndigheten.

Detta pilotprojekt pågår till hösten, oktober 2021 och det större projekt löper fram till februari 2023.

Media är varmt välkomna att delta under invigningen!

Tid: onsdag 23 juni kl. 10.00
Plats:
Riksbyggen BRF Falkenbergshus 7.
En box kommer att stå vid förrådet på Skrädda Stavas väg och den andra kommer att stå vid förrådet Lilla Finas väg/Edvards väg.

Vänligen anmäl deltagande via e-post till: marcus.rimme@riksbyggen.se

Läs mer om projektet

Jeanette Bernhard Bertilsson, marknadsområdeschef Halland, 035-192509