Fr v Mats Pauli och Johan Nilsson, Skanska Sverige AB, Theodor Alexandris och Karl Hallgren, Riksbyggen.

Riksbyggen förvärvar byggrätt i Hjärup, Staffanstorps kommun

Precis intill Hjärups station förvärvar Riksbyggen en byggrätt för 80-85 lägenheter. Säljare är Skanska. Riksbyggen planerar att bygga Bonum seniorbostäder som vänder sig till hushåll 55+ på den aktuella platsen. Preliminärt planeras byggstarten till första kvartalet 2025 med planerad inflyttning första kvartalet 2027.

– På Riksbyggen ser ett stort behov av fler bostäder för den äldre målgruppen. Många äldre som idag bor i villa vill ha ett mer lättskött boende. Vi är mycket glada över förvärvet och möjligheten att som långsiktig samhällsbyggare bidra med fler bostäder i Staffanstorp, säger Theodor Alexandris, marknadsområdeschef på Riksbyggen.

Preliminärt är säljstarten planerad till 2024 med preliminär byggstart året efter.

– De nya bostäderna får ett fantastiskt bra läge med närhet till både tågstation, det tar bara 3-4 minuter med tåg till centrala Lund. De nya seniorbostäderna kommer att ligga nära det medeltidsinspirerande bostadsområdet Jakriborg som lockar besökare från hela Sverige, säger Theodor Alexandris.

Riksbyggen har tidigare byggt seniorbostäder i Staffanstorp, i projekt Bonum Nafnes Gård med inflyttning för cirka fem år sedan.

– Riksbyggens Bonum-koncept har blivit en succé, idag finns över 1 300 inflyttade Bonum-lägenheter. Förutom att husen är anpassade efter målgruppen så är den sociala aspekten i föreningen något som de boende uppskattar högt.

Om Bonum seniorboende
Riksbyggens Bonumkoncept vänder sig till hushåll där minst en person fyllt 55 år. I varje Bonumförening finns en Bonumvärd och medlemmarna har möjlighet att köpa en rad olika praktiska tjänster. Det kan handla om allt från blomvattning när man är på semester till montering av hyllor eller att få fönstren putsade. Tjänsterna betalas när man utnyttjar dem.

Bonumvärden arrangerar även i samråd med de boende träffar och sociala aktiviteter för att öka trivseln och gemenskapen. I föreningen finns det också både gemensamhetslokal och en övernattningslägenhet för tillfälliga gäster.

Projektet kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad Silver som ställer höga krav på till exempel låg energiförbrukning, god innemiljö och bra materialval.

Theodor Alexandris, marknadsområdeschef Riksbyggen, 040-109460, theodor.alexandris@riksbyggen.se