Brf Nyckeln är ett av de tre bostadsrättsföreningar som Riksbyggen uppfört längs Erik Dahlbergs väg.

Riksbyggen nominerade till Kalmars stadsbyggnadspris 2017

De tre bostadsprojekt som Riksbyggen uppfört längs Erik Dahlbergs väg i Kalmar har nominerats till Kalmars stadsbyggnadspris i kategorin ”God arkitektur”. Riksbyggen har uppfört sammanlagt 126 lägenheter längs Erik Dahlbergs väg.

Den 23 augusti avgörs vem som får Kalmars stadsbyggnadspris 2017. Priset delas ut i två kategorier, ett för god byggnadsvård och ett för god arkitektur.

– Det är både jätteroligt och hedrande att vi nominerats till Kalmars stadsbyggnadspris. Riksbyggen är en långsiktig samhällsutvecklare och nomineringen är ett kvitto på att vi lyckats i den rollen, säger Michael Lindebring, marknadsområdeschef på Riksbyggen.

Riksbyggens tre projekt längs Erik Dahlbergs väg har nominerats i kategorin "God arkitektur". De tre bostadshusen är uppförda i ett långsmalt kvarter längs Erik Dahlbergs väg. Husen har ritats av Sweco arkitekter.

– Målsättningen var att de nya byggnaderna skulle bidra till att utveckla den tidigare väldigt öppna vägen till en stadsgata med innerstadskaraktär, berättar Michael Lindebring.

Mot gårdssidan i söderläge har husen fått en upphöjd förgårdsmark med flera uteplatser. Denna sida är väl skyddad mot stadslivet på andra sidan och har blivit en privat oas för de boende.

Det genomgående attributet i de tre olika projekten har varit de ovanligt stora balkongerna eller uteplatserna som hör till varje lägenhet i de två första husen. De tre huskropparna har uppförts som enskilda byggnader med egna uttryck på rad i det ca 200 meter långa kvarteret. De två första huskropparna binds dock samman av ett gemensamt underjordiskt garage.

Brf Aspelyckan
Detta var den första etappen med byggstart i november 2013 och som omfattar 43 lägenheter. Brf Aspelyckan lyser med sin ljusa putsade fasad med inslag av ljusa träskivor och sobert grå detaljer. Fasaden mot gatan får liv genom de utstickande vinklade burspråken som är placerade osymmetriskt över huskroppen och den stora portalen mitt i huskroppen som låter förbipasserande få en skymt av innergården. Färdigställt 2015.

Brf Norrgård
Föreningen möter upp sin ljusa granne med en varm rostorange fasadfärg tillsammans med ljusgrå skivor. Även här stoltserar huset med vinklade burspråk och instick i fasaden som gör huset spännande med flera vinklar trots sin raka grundform. Första spadtaget för de 28 lägenheterna i Brf Norrgård togs i oktober 2014 och inflyttning skedde i början av 2016.

Brf Nyckeln
55 lägenheter i Riksbyggens StegEtt-koncept. StegEtt innebär smarta, effektivt planerade lägenheter med hög standard. Brf Nyckeln sticker ut på hörnet av kvarteret med sitt svarta tegel tillsammans med ljusgrått skivmaterial. Balkongerna med screentryckt glas på hörnet sätter karaktär på byggnaden. Precis som i de två första etapperna stoltserar huset med en privat takterrass högst upp som ger de boende en otrolig utsikt över Kalmar och sundet. Första spadtaget togs hösten 2015 och projektet färdigställdes 2017.

Prisutdelare är samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mattias Adolfson.

Juryn består av samhällsbyggnadskontorets förvaltningschef Rebecka Persson, stadsarkitekt Björn Strimfors och samhällsbyggnadsnämndens ordförande Mattias Adolfson. De föreslår tre nomineringar i varje kategori och samhällsbyggnadsnämnden beslutar sedan vilka som blir årets vinnare. Årets prisplaketter har designats av Jangir Maddadi.

Läs mer om priset här

Michael Lindebring, marknadsområdeschef på Riksbyggen, 0480-57 847.