Bild: wec360

Riksbyggen planerar för 143 nya bostäder vid Selma Lagerlöfs Torg i Backa

Selma Lagerlöfs Torg i Backa, Göteborg, är under förvandling. Nu planerar Riksbyggen för 143 nya bostäder i två bostadsrättsföreningar vid Selma Lagerlöfs Torg, Brf Dunungen och seniorbostäder i Bonum Brf Mårbacka. Riksbyggen har nu tecknat entreprenadavtal med AF Bygg Göteborg för genomförande av de två projekten.

– På Riksbyggen är vi väldigt glada över att nu ta ytterligare ett steg framåt för byggande av nya Selma stad. Riksbyggen är en långsiktig samhällsbyggare och vi tar med oss vårt stora kunnande om ett mer hållbart bostadsbyggande vid utvecklingen av våra nya bostäder vid Selma Lagerlöfs Torg, säger Mikael Ahlén, marknadsområdeschef för Riksbyggen i Göteborg.

Läs mer om Selma stad

– Vi ser fram emot att få bidra till en större mångfald av bostäder i Selma stad som kan ge många olika människor möjlighet att både bo kvar i och flytta till stadsdelen, säger Håkan Boman, vd AF Bygg Göteborg.

Vid Selma Lagerlöfs Torg i Backa utvecklas en ny stadsdel med bostäder samt handel, kultur och idrott. I den här första etappen uppförs omkring 1 000 nya bostäder och på sikt kommer det totalt att tillföras totalt ca 3 000 bostäder.

– I Brf Dunungen kommer Riksbyggen kommer att bygga ljusa och välplanerade lägenheter om 1-4 rok. Det flesta lägenheterna har fönster åt två håll och alla kommer att ha antingen balkong eller uteplats i bästa möjliga solläge. Riksbyggen erbjuder därmed ett funktionellt, prisvärt och långsiktigt boende i ett bra läge i Göteborg, säger Martin Lundblad, sälj- och marknadsansvarig för Riksbyggen i Göteborg.

Först ut av de två projekten är Brf Dunungen. Säljstart i Brf Dunungen kommer att ske under vintern 2020/21 och beräknad inflyttning är under 2023.

Läs mer om Brf Dunungen

Riksbyggen kommer att bygga seniorbostäder i Bonum Brf Mårbacka vid Selma Lagerlöfs Torg. Riksbyggens Bonum-koncept är marknadsledande på seniorbostadsrätter och vänder sig till hushåll där minst en person fyllt 55 år.

Läs mer om Bonum Brf Mårbacka

Mikael Ahlén, marknadsområdeschef för Riksbyggen i Göteborg, 031-704 68 63
Martin Lundblad, sälj- och marknadsansvarig för Riksbyggen i Göteborg, 031-704 56 12