Riksbyggen säljer nybyggt på bästa terrassläge i framtidens Gustavsberg

Riksbyggen säljer nybyggt på bästa terrassläge i framtidens Gustavsberg

På en höjd i nya Gustavsberg med namnet Mariaterrassen säljer Riksbyggen via Svenska Mäklarhuset 118 lägenheter. Här finns rum för hela livet med boendeformer för alla och gott om bekvämligheter – både utanför dörren och innanför tröskeln.

Som samhällsbyggare sedan starten 1940 har Riksbyggen varit en aktiv medaktör i utvecklingen av Stockholm. Företaget gör mer än att bara bygga bostäder, de är med att skapa nya samhällen där man sätter människan i centrum och arbetar även för att de ska ha ett gott liv mellan husen.

Stockholm har en av Skandinaviens mest dynamiska bostadsmarknader. Till år 2030 beräknas befolkningstillväxten i Stockholm och Uppsala öka med hela 500 000 nya invånare. Med en sådan kraftig befolkningsökning gäller det att tänka efter före och skapa en helhet av området inte bara satsa på enstaka byggprojekt, säger Göran Sundin, Riksbyggens marknadsområdeschef i Stockholm.

Idag är Riksbyggen stolta över att kunna få bidra till utvecklingen av framtidens Gustavsberg. I området planeras det att byggas ca 2 200 nya bostäder till år 2025 och stadsdelen kommer att erbjuda ett rikt utbud av fritidsaktiviteter, natur, rekreation och kultur. På en höjd nära Gustavsbergs stadskärna och hamn, bygger Riksbyggen kvarteret Mariaterrassen. Området omfattar totalt 118 bostäder som erbjuder rum för hela livet, oavsett om man söker sin första egna bostad eller ett seniorboende. Mariaterrassen blir startskottet för nya Gustavsberg.

- Värmdö Kommun har en vision om att utveckla och förädla Gustavsberg till en ännu mer modern, allsidig och trivsam tätort. Planerna går helt i linje med Riksbyggens värdeord långsiktighet, trygghet och samverkan. Därför är vi som samhällsutvecklare glada över att få med att skapa framtidens Gustavsberg. Det är ett område som har mycket att erbjuda sina invånare med vacker natur, skärgård och närhet till Stockholm city, säger Göran Sundin.

De två bostadsrättsföreningarna på Mariaterrassen lever upp till Riksbyggens devis ”Rum för hela livet.” I Brf. Porslinet erbjuds 2–5:or för små och stora familjer. Brf. Blå Blom är ett Bonumhus – Riksbyggens organisation för aktiva seniorer. Kvarterets samtliga lägenheter har hög grundstandard som tvättmaskin och torktumlare, ugn och mikro i högskåp, skjutdörrsgarderober och egen balkong eller uteplats. För att skapa liv mellan husen bygger Riksbyggen platser för samvaro som till exempel en boulebana samt en lummig, lekvänlig innergård.

Lägenheterna på Mariaterrassen kommer att säljas i samarbete med Svenska Mäklarhuset som är upphandlade som ansvarig mäklarfirma.

- Vi är glada över vårt samarbete med Svenska Mäklarhuset. De har en ledande roll som mäklarfirma i Värmdö och stor kännedom om området, menar Göran Sundin.

Försäljningen för Brf. Blå Blom pågår för närvarande. Säljstart för Brf. Porslinet planeras till december 2012. Läs mer på riksbyggen.se

För mer information och högupplösta bilder, kontakta Angelica Ringström, tel 08-553 635 16, angelica.ringstrom@riksbyggen.se