Luis Fernando Chávez och Daysi Méndez i El Slavador, foto  Philip Krook
Luis Fernando Chávez och Daysi Méndez i El Slavador, foto Philip Krook

Riksbyggen skänker 1,7 miljoner kronor till We Effect för att stödja globala bostadsinitiativ

I samband med Riksbyggens fullmäktige 2024 beslutades att skänka ca 1,7 miljoner kronor till We Effect för att stödja deras viktiga arbete med att stötta bostadskooperativ runt om i världen. Under 2023 samlades över 2 miljoner kronor in genom olika aktiviteter och kampanjer för att bidra till att bekämpa global fattigdom och hemlöshet.

We Effects och Riksbyggens samarbete sträcker sig tillbaka till 1981 och har sedan dess möjliggjort för tusentals familjer att få tillgång till trygga hem och en möjlighet till en bättre framtid. Ett framgångsrikt projekt har varit utvecklingen av bostadskooperativ i Filippinerna, ett land som plågas av naturkatastrofer, klimatförändringar och konflikter. Sedan projektets start 2018 har över 3 000 familjer fått tillgång till nya hem. En viktig aspekt i detta samarbete är det starka fokus som läggs på att inte bara tillhandahålla bostäder, utan också att ge människor de nödvändiga verktygen för att bli självständiga och bygga hållbara samhällen.

Riksbyggens stöd till We Effects kamp mot global fattigdom och hemlöshet genom insamling
I samband med Riksbyggens fullmäktige 2024 beslutades att skänka ca 1,7 miljoner kronor till We Effect. Gåvan är ett av flera sätt genom vilka Riksbyggen och dess medlemmar och ägare engagerar sig för att göra en positiv skillnad. Under 2023 samlades över 2 miljoner kronor in genom olika aktiviteter och kampanjer, allt för att bidra till att bekämpa global fattigdom och hemlöshet.

- Att ha ett eget hem innebär trygghet och möjlighet till ett bättre liv. Tyvärr är hemlöshet och bristfälliga bostäder fortfarande alltför vanliga problem runt om i världen. Genom vårt långvariga samarbete med We Effect strävar vi efter att göra en verklig skillnad för de människor som behöver det mest, säger Lina Öien, chef hållbar utveckling på Riksbyggen och ledamot i We Effects styrelse.

Bostadskooperativ med aktivt deltagande
We Effect finns i flera världsdelar och arbetar i flera länder, så som Filippinerna, El Salvador och Uganda, där de stödjer bostadskooperativ som ger medlemmarna möjlighet att delta aktivt i skapandet av sina hem och bostadsmiljöer. Genom arbete med politisk påverkan och utbildningsinitiativ arbetar We Effect för att säkerställa en inkluderande och fungerande bostadspolitik i 20 länder.

- Riksbyggens gåva är en viktig signal om deras fortsatta engagemang för att skapa en bättre värld för alla. Vi ser fram mot att fortsätta samarbeta och göra skillnad tillsammans för människor runt om i världen, säger Anna Tibblin, generalsekreterare på We Effect.

Med 1,8 miljarder som idag lever i bristfälliga bostäder är initiativ som detta avgörande för att adressera den globala hemlösheten. Riksbyggen och We Effect har gemensamt visat att en bostad innebär mer än bara ett tak över huvudet – det handlar om att skapa säkerhet, integritet och en stabil grund för att klara av livets utmaningar.

Läs mer om We Effect på weeffect.se

För mer information kontakta Lina Öien, chef för enheten Hållbar utveckling på Riksbyggen lina.oien@riksbyggen.se 070-698 41 36