Leif Linde, vd Riksbyggen, Lina Öien, chef för enheten för hållbar utveckling på Riksbyggen, Therese Berg, hållbarhetschef,  under prisutdelningen den 29 november.
Leif Linde, vd Riksbyggen, Lina Öien, chef för enheten för hållbar utveckling på Riksbyggen, Therese Berg, hållbarhetschef, under prisutdelningen den 29 november.

Riksbyggen utsett till det mest hållbara företaget i fastighetsbranschen

När svenska företag, med en omsättning över en halv miljard, får frågan vilket företag som är mest hållbart inom fastighetsbranschen blir svaret Riksbyggen. Det visar Sustainable Brand Index B2B för 2018 som är Nordens största studie om hållbarhet.

– Det är otroligt hedrande och glädjande att vi blivit utsedda till branschbäst när det gäller hållbarhet 2018 enligt Sustainable Brand Index B2B. Riksbyggen har under lång tid arbetat både systematiskt och innovativt med hållbarhetsfrågorna och utnämningen till det mest hållbara företaget i fastighetsbranschen är ett kvitto på det arbetet, säger Lina Öien, chef för enheten för hållbar utveckling på Riksbyggen.

Riksbyggens hållbarhetsarbete riktar sig både till den egna verksamheten och till de drygt en halv miljon boende i fastigheter som Riksbyggen förvaltar.

– Vi nöjer oss inte med att ligga i framkant, Riksbyggen måste fortsätta att i en än högre takt arbeta för en hållbar utveckling och minska vår klimatpåverkan. Ett faktum som gäller alla företag och privatpersoner, att rädda planeten är allas ansvar, och Riksbyggen vill gärna gå före och inspirera i det arbetet, säger Therese Berg, hållbarhetschef på Riksbyggen.

Enligt undersökningen Sustainable Brand Index B2B anser beslutsfattare på företag med över 500 miljoner i omsättning att Riksbyggen är mest hållbara i fastighetsbranschen.

Sustainable Brand Index B2B 2018, fastighetsbranschen

1. Riksbyggen
2. Vasakronan
3. Castellum
4. Wallenstam
5. Skandia Fastigheter
6. Balder
7. Hufvudstaden
8. AMF Fastigheter
9. Klövern
10. Kungsleden

Som grund för Sustainable Brand Index B2B genomfördes 1000 intervjuer och 5000 varumärkesbedömningar under perioden september-november 2018.

Några exempel på Riksbyggens hållbarhetsarbete:

Företagsövergripande:

Genom att anta tre utmaningar ställer sig Riksbyggen bakom regeringens initiativ Fossilfritt Sverige.

Riksbyggen har deltagit och ställer sig bakom arbetet med ta fram färdplanerna för ett fossilfritt Sverige inom betongbranschen samt bygg- och anläggningssektorn.

Nyproduktion av bostäder

Solpaneler införs som standard i samtliga projekt.

Alla hus med fler än två våningar byggs för att kunna certifieras enligt Miljöbyggnad Silver, i vissa fall även med Miljöbyggnad Guld.

Riksbyggen har utvecklat ett unikt hållbarhetsverktyg som används inför beslut vid samtliga projekt.

Riksbyggen testar som första aktör en ny typ av betong med betydligt lägre klimatpåverkan i Brf Viva, Göteborg.

Riksbyggen är en av aktörerna bakom Masthuggskajen i Göteborg som blir det första stadsutvecklingsprojektet att tilldelas en Citylabcertifiering. En certifiering för hållbar stadsutveckling som är helt anpassat för svenska förhållanden.

Riksbyggen provar nya modeller för att sänka trösklar för att unga ska komma in på bostadsmarknaden, till exempel genom ungdomsettor för 95 000 kronor i Brf Viva och Hyrköp i Brf Brandstationen.

Fastighetsförvaltning

Elbilar och mindre kemikalier gav Svanenmärkt lokalvård i Luleå.

Med Riksbyggens enkla hållbarhetsidéer får bostadsrättsföreningarna hjälp och inspiration att göra insatser för en minskad klimatpåverkan.

Genom Riksbyggens Ombyggnadsavtal kan bostadsrättsföreningarna genomföra ombyggnader för till exempel minskad energianvändning, installation av solpaneler och nya klimatskal. Riksbyggens mål är att fördubbla ombyggnadsverksamheten.

Riksbyggen arbetar aktivt för fler förtätningsprojekt vilket innebär att nya bostäder skapas utan att ny mark tas i anspråk, till exempel i Umeå och Linköping.

Stor bergvärmesatsning minskar CO2-utsläpp med 972 ton/år. Riksbyggen projektleder bergvärmesatsningen på uppdrag av dotterbolag till SEB’s bostadsfond Domestica.

Erbjuda tjänster inom energieffektivisering för övervakning och injustering av uppvärmning, ventilation och varmvatten.

Boende

Genom Riksbyggens miljöskola, som finns öppen för alla på riksbyggen.se, får boende tips om hur de kan minska sin klimatpåverkan genom att bland annat minska sin energianvändning i hushållet och ta hand om avfall så att det kan återanvändas rätt.

Genom att utveckla nya mobilitetslösningar i vår nyproduktion av bostäder underlättar vi för de boende att transportera sig på ett mer hållbart sätt.

Riksbyggen arbetar för ökad social hållbarhet på olika sätt, dels som en av parametrarna i hållbarhetsverktyget som används i alla nyproduktionsprojekt men också i särskilda insatser. Som till exempel Solar Egg som föddes ur viljan att skapa ökad social hållbarhet genom samtal och stolthet i Kiruna kring samhällsomvandlingen.

Therese Berg, hållbarhetschef, 073-908 78 98
Lina Öien, chef för enheten för hållbar utveckling, 070-698 41 36