Riksbyggens Brf NEO Davidshall i Malmö nominerad till Mipim Awards 2022

Riksbyggens Brf NEO Davidshall i Malmö nominerad till Mipim Awards 2022

Riksbyggens Brf NEO Davidshall i Malmö är nominerad i Mipim Awards 2022 i kategorin ”Best Residental Development”. Riksbyggen har byggt om det före detta polishuset i Malmö till bostäder.  Det prestigefyllda priset delas ut vid Mipim-mässan i mars.

– Det är väldigt roligt med nomineringen till Mipim Awards 2022. Brf NEO Davidshall vann för  ett litet tag sedan titeln Årets Miljöbyggnad och vi är stolta över att projektet nomineras i ett internationellt sammanhang. Det är fantastiskt, säger Emil Nilsson, projektchef på Riksbyggen.

Se inslag i SVT om Brf NEO Davidshall

Brf NEO Davidshall består av 122 bostäder, både nyproducerade lägenheter i tre nybyggda huskroppar och lägenheter som byggts i det fd polishusets tidigare lokaler anno 1934. Projektet har ritats av Rits Arkitekter och Jaenecke Arkitekter. Ursprungligen ritades polishuset av arkitekten Frans Evers. Riksbyggen har under projektet försökt bevara husets själ i så stor utsträckning som möjligt.

– Med de bevarade byggnadsdetaljerna i ombyggnadsdelen skapas en unik boendemiljö som förenar nutid med dåtid. Förutom olika detaljer har vi har bland annat återanvänt trapphusen med granitsten, trapphusräcken, armaturer och gatsten, berättar Emil Nilsson.

Alla boende har tillgång till fina gemensamma utrymmen. Till exempel finns en vacker gemensamhetslokal i den gamla ordersalen, ett orangeri, takterrass samt en privat bil- och cykelpool med två Teslabilar. Dessutom finns parkeringsmöjligheter, trots att föreningen ligger mitt i Malmö.

Lägenheterna i det gamla Polishuset får karaktär av våningar med generösa rum och några bevarade detaljer från förr. Hållbarhet har varit en viktig del genom hela projektet. När de äldre delarna har renoverats har dessa fått en bättre energiklassning. Hela projektet är certifierat enligt kraven SGBC:s Miljöbyggnad nivå Silver.

Brf NEO Davidshall har också varit pilottest för utvecklingen av Hemshare, Riksbyggens app för boendenära tjänster. Med appen får de boende bland annat tillgång till att köpa tjänster som städning och hantverkshjälp. Genom appen kan även de boende köpa, sälja eller låna saker av varandra genom en digital anslagstavla vilket underlättar cirkulär ekonomi och ökad hållbarhet.

Emil Nilsson, projektchef på Riksbyggen, 040- 10 94 65
emil.nilsson@riksbyggen.se