Riksbyggen i Göteborg – från vänster: Mikael Ahlén – affärsutvecklare, Dzejna Wallin – marknadsområdeschef och Martin Lundblad, sälj- & marknadsansvarig

Riksbyggens Futura Clara i Göteborg – vinnare av Guldhemmet

Riksbyggens bostadsprojekt Futura Clara kammade hem vinsten i kategorin ”Årets nytänkare” i Guldhemmets tävling. Futura Clara är en kooperativ hyresrättsföreningen för unga vuxna.

Hemnet arrangerar galan Guldhemmet för att etablera Guldhemmet-utmärkelserna som en kvalitetsstämpel för extraordinära insatser inom den svenska bostadsbranschen. Igår, under Guldhemmets gala, kammade Riksbyggens bostadsprojekt Futura Clara i Göteborg hem vinsten som Årets nytänkare. Futura Clara är en kooperativ hyresgästförening med 40 bostäder som vänder sig till unga vuxna. Även Riksbyggens Bonum Brf Boulevarden i Täby i Stockholm var en av finalisterna i kategorin.

- Den här vinsten känns så otroligt bra. Det är ett kvitto på att vårt arbete att hitta nya sätt för unga vuxna att komma in på bostadsmarknaden är viktigt. Att det dessutom är ett projekt där social hållbarhet står i fokus gör detta extra roligt, säger Dzejna Wallin, marknadsområdeschef på Riksbyggen i Göteborg.

Kooperativa hyresrätter för unga vuxna
Futura Clara består av 40 bostäder och ligger i Lindholmshamnen i Göteborg. I Futura Clara kan unga vuxna under 35 år teckna sig för en kooperativ hyresrätt. Föreningen består av 32 traditionella bostäder om 25-35 kvadratmeter och åtta bostäder belägna i en kollektivlägenhet, så kallad co-living, där de boende delar på kök och vardagsrum men har egna rum och badrum.

Guldhemmets motivering för utmärkelsen
Vinnare i kategorin Årets nytänkare är ett projekt som tar sig an en av vår tids stora utmaningar. Nämligen hur unga människor utan stort eget kapital eller lång kötid ska kunna få en bostad. Utöver ökad ekonomisk hållbarhet stärker projektet gemenskap och samhörighet för en målgrupp där detta är av en extra stor betydelse. Bostadskrisen i Sverige är ett komplext problem som kräver många olika insatser. Men detta är ett tydligt exempel på hur nya tankesätt kring boendeformer kan leda till ett bättre och mer inkluderande samhälle.

Så funkar Riksbyggens kooperativa hyresrätter
En kooperativ hyresrätt är ett mellanting mellan en bostadsrätt och en vanlig hyresrätt. Den boende betalar en upplåtelseinsats som är betydligt lägre än insatsen för en motsvarande bostadsrätt. Den kooperativa hyresrätten kan inte säljas, men den boende får tillbaka sin insats vid flytt. Den om tecknar sig för en kooperativ hyresrätt blir medlem i föreningen Futura Clara och får inflytande över sitt boende.

Mer om Futura Clara

Martin Lundblad, Sälj- & Marknadsansvarig på Riksbyggen i Göteborg