Johan Lindholm, ordförande Riksbyggen och Johanna Frelin, vd på Riksbyggen.

Riksbyggens styrelse föreslår slopad utdelning

De ekonomiska effekterna av coronaviruset gör att Riksbyggens styrelse föreslår att dra in den planerade utdelningen till ägarna, trots ett starkt resultat 2019. Under de senaste åren har Riksbyggen haft en utdelning till ägarna på 48 kronor per andel (9,6 %), totalt cirka 85 miljoner kronor.

– Ett starkt Riksbyggen som kan fortsätta att hålla en hög bostadsproduktion för att minska bostadsbristen och samtidigt kunna hålla igång jobben är vår prioritet nummer ett. Coronaviruset har skapat en exceptionell situation där alla måste ta ett långsiktigt ansvar och mot den bakgrunden föreslår nu en enig styrelse att ställa in årets utdelning till ägarna, säger Johan Lindholm, ordförande i Riksbyggens styrelse.

Riksbyggen hade ett starkt 2019 med ett operativt rörelseresultatet om 330 mkr, jämfört med 387 mkr för 2018. Under 2019 ökade Riksbyggen försäljningen av bostadsrätter till 1 150, jämfört med 778 för 2018. Vid årets slut var antalet bostäder i produktion 4 182, både hyres- och bostadsrätter samt boende för äldre genom kooperativ hyresrättsförening.

– Samtidigt som vi måste hantera de direkta effekterna av coronaviruset så gäller det att hela tiden hålla fokus på tiden efter krisen. Det finns ett stort behov både av fler bostäder och att utveckla det befintliga bostadsbeståndet och därför gör vi nu allt vi kan för att hålla tempot uppe i hela Riksbyggen, säger Johanna Frelin, vd på Riksbyggen.

Resultat 1 januari – 31 december 2019
Nettoomsättning 7 664 mkr (7 738 mkr).
Operativt rörelseresultat 330 mkr (387 mkr).
Återbäring till andelsägande kunder uppgår till 9,8 mkr (13,0) mkr på köpta förvaltningstjänster.
Antalet bostäder i produktion var 4 182 (4 567).
Antalet förvaltade bostadsrättsföreningar ökade till 4 384 (4 218). Av dessa är 1 707 (1 694) andelsägande bostadsrättsföreningar.
Eget kapital uppgick till 5 509 (5 354) och soliditeten till 36% (36).

Håkan Andersson, presschef Riksbyggen, 072-239 00 66