Daniel Toftskär, marknadsområdeschef på Riksbyggens fastighetsförvaltning i Sydost.

Riksbyggens uppvärmning ger 10 000 MWh el till Kalmar

Riksbyggen värmer fastigheter i Kalmar med fjärrvärme från Kalmar Energi. I processen skapas samtidigt hela 10 000 MWh lokalproducerad, förnybar el som går tillbaka till Kalmars energisystem. Kalmar Energi producerar el och fjärrvärme samtidigt, så kallad kraftvärme.

– Samarbetet blir en win-win och inte minst är detta bra ur ett resursperspektiv. Riksbyggen är en av Sveriges största fastighetsförvaltare och för oss är hållbarhet både stort och litet, säger Daniel Toftskär, marknadsområdeschef på Riksbyggens fastighetsförvaltning.

På kraftvärmeanläggningen Moskogen producerar Kalmar Energi förnybar värme av rester från skogsindustrin, exempelvis bark, flis och grot. I samma process producerar Kalmar Energi också förnybar el. Det är betydligt mer effektivt än att producera värmen och elen var för sig.

– Riksbyggens föreningar använder förnybar el från både från Kalmar Energi och från egna solceller. Det innebär att vi till exempel fixar laddning till de boendes elbilar med förnybar el, det blir en mer hållbar vardag ur många olika aspekter, berättar Daniel Toftskär.

Daniel Toftskär, marknadsområdeschef fastighetsförvaltning, Riksbyggen, Sydost 070-34 38 220
daniel.toftskar@riksbyggen.se