Kv Spårvagnshallarna, Helsingborg.

Riksbyggens visar smarta boenden under H22 City Expo i Helsingborg

Fastighetsbranschen står inför en digital revolution och nyckeln till en enklare och mer hållbar vardag är att få olika tekniska system att kommunicera med varandra. Hur ett smartare boende kan fungera kommer att visas i Riksbyggens Kv Spårvagnshallarna under den stora stadsmässan H22 City Expo i Helsingborg.

Riksbyggen kommer att bygga cirka 700 bostäder vid Spårvagnshallarna, både hyres- och bostadsrätter.

– Fastighetsbranschens digitaliseringsresa har bara börjat och på Riksbyggen vill vi ligga i framkant och driva på utvecklingen. Det handlar inte bara om ökad digitalisering utan även ökad hållbarhet och bättre bostäder – en smartare vardag helt enkelt. Det finns redan prylar för nästan allt, men hur smart är ett hus egentligen om prylarna inte pratar med varandra? Nyckeln till det smarta boendet är ett gemensamt språk, säger Johanna Frelin, vd för Riksbyggen.

Riksbyggen har ingått ett samarbete med teknikföretaget ViaEuropa kring utvecklingen och digitaliseringen i Kv Spårvagnshallarna.

– Länge har låsta lösningar, s.k. stuprör, gjort det svårt och onödigt kostsamt att få även enkla saker att fungera smidigt. Vi är många som suckat över ytterligare en app och nya lösenord bara för att lösa vår vardag. Det vi nu gör tillsammans med Riksbyggen inför H22 är att bevisa hur beprövad digital teknik från telekom och Internet kan användas för att bryta upp låsta system, vi skapar nu för första gången en standard för hus och städer. Nu kan vi på allvar börja arbetet med att lösa samhällsutmaningar med digital teknik. Påverkan kommer bli omfattande och få efterverkningar över hela västvärlden, säger Jonas Birgersson, ordförande ViaEuropa.

ViaEuropa levererar till projektet förutom världsledande bredbandsteknik, ett omfattande mjukvarusystem (BRIKKS) som kan fungera som navet mellan boende, fastighetsbolag, staden samt alla olika tjänsteleverantörer. För den boenden blir den webbaserad boportalen en naturlig startpunkt där alla erbjudanden och möjligheter hanteras. Systemet är leverantörs- och hårdvaruoberoende så att man kan koppla ihop flera olika produkter inom samma applikation.

Detta innebär att man från en enhet kommer kunna låsa upp sin dörr, larma huset, kika igenom det digitala låset men också starta ugnen och hyra sin bilpoolsbil.

– Det är ett stort framsteg att Riksbyggen på ett innovativt sätt visar vägen för branschen och bryter upp den inlåsning som historiskt byggts upp i silos, ett banbrytande steg mot en sundare bransch, där valfrihet, öppenhet och transparens får stå i centrum. En gemensam och öppen standard har aldrig varit såhär nära – tack vare Riksbyggen är det på väg att bli verklighet, säger Per Svensson, CEO Croisette Real Estate Partner.

En möjlighet med portalen är att den exempelvis kan kopplas till hemtjänst och serviceföretag. Då kan personer som är anslutna till systemet ge behörighet så att personal kan komma in vissa tider, utan nycklar. När lägenhetens olika apparater börjar förstå varandra kommer lägenheten bli medveten om livet som pågår där, och kan exempelvis hjälpa och larma vid behov. En ökad trygghet i hemmet för en åldrande befolkning.

H22 är Helsingborgs stora satsning på innovativ välfärds- och stadsutveckling, upp mot 70 företag är nu knutna till satsningen och Riksbyggen är en av dessa. Vi följer med spänning Riksbyggens och deras H22 satsning inom flera stadsdelar i Helsingborg där de på olika sätt testar och utvecklar framtidens boende, säger Soraya Axelsson, Head of H22.

Riksbyggen kommer med ViaEuropas plattform att erbjuda de boende innovativa och nya lösningar för bostaden och vara en del av framtidens välfärds- och stadsutvecklingslösningar. Utöver att skapa livskvalitet i vardagen är en ökad digitalisering en förutsättning för ett mer hållbart och resurseffektivt boende. Riksbyggen är bland de första att stödja denna nya standard för den smarta staden.

Theodor Alexandris, marknadsområdeschef 040-10 94 60
theodor.alexandris@riksbyggen.se