Säljstart 14 april för Riksbyggens arkitektritade radhus i Torekov i Skåne

Säljstart 14 april för Riksbyggens arkitektritade radhus i Torekov i Skåne

Den 14 april släpps Riksbyggens planerade radhus i Torekov till försäljning. De arkitektritade radhusen, som går under namnet Kvarteret Sandhamn, består av 19 äganderätter på 135 kvm med flexibel planlösning.

- Det finns många fördelar med nyproducerade bostäder. Husen är energieffektiva och det tar många år innan man behöver fundera på renoveringar, säger Theodor Alexandris, marknadsområdeschef på Riksbyggen i Skåne.

Radhusen i Kvarteret Sandhamn ligger med promenadavstånd till Morgonbryggan i Torekov och kommer att bestå av 19 arkitektritade äganderätter på cirka 135 kvm där de som köper kan välja mellan 5-7 rok. Alla radhus är på 2,5 plan och har en stor takterrass med by- och havsvy och privat uteplats.

Husen kommer att byggas med högt ställda krav när det gäller energi, inomhusmiljö och byggnadsmaterial.

Solceller viktigt för nya boende
Riksbyggen gick ut med en enkät bland de som anmält intresse för radhusen med frågor om planer inför framtida boende. Enkäten visade att 9 av 10 av de som svarat gärna vill investera i solceller.

–Det känns bra att det är ett sådant stort intresse för hållbar energilösning. I Kvarteret Sandhamn har man utöver energieffektiva fönster även förberett för solceller och laddstolpar, säger Louise Gran, projektledare region Syd.

Permanent boende i Torekov
Torekov, det lilla gemytliga fiskeläget längst ut på skånska Bjärehalvön, förvandlas sommartid till ett semesterparadis för tillresande från både Sverige och kontinenten. Riksbyggens enkät visade dock att majoriteten av de som svarat planerar att använda Kvarteret Sandhamn som permanentboende.

- Som samhällsbyggare tycker vi att det är mycket glädjande om vi kan bidra till ett mer levande Torekov året runt, då fler planerar att bo i kvarteret Sandhamn permanent och inte bara på sommaren, säger Theodor Alexandris.

I första säljstarten den 14 april kommer 7 av 19 radhus vara möjliga att köpa.

Mer om äganderätterna i Kv Sandhamn Torekov

Äganderätt - den vanligaste formen av äganderätt är småhus, det vill säga en- eller tvåbostadshus.

Riksbyggens Trygghetslöfte Äganderätt
Som köpare av äganderätt i någon av Riksbyggens projekt, omfattas köparen av Trygghetslöftet Äganderätt som erbjuder rätt till framflyttning av tillträdesdag och rätt att frånträda avtal. Trygghetslöftets delar gäller för de köpare som tecknar avtal för en nyproducerad bostad via Riksbyggen.

Läs mer om Trygghetslöftet Äganderätt

Theodor Alexandris, marknadsområdeschef på Riksbyggen i Skåne 040 -10 94 60 theodor.alexandris@riksbyggen.se
Kristin van der Reep, sälj- & marknadsansvarig på Riksbyggen Bostad Syd 042-18 66 36 kristin.vanderreep@riksbyggen.se
Louise Gran, projektledare Riksbyggen Region Syd 042-15 31 42 louise.gran@riksbyggen.se