Sofia Enberg ny affärs- och leveranschef inom Riksbyggens fastighetsförvaltning

Sofia Enberg ny affärs- och leveranschef inom Riksbyggens fastighetsförvaltning

Från den 1 november är Sofia Enberg ny affärs- och leveranschef på Riksbyggen med ansvar för teknisk förvaltning och fastighetsservice. Riksbyggens fastighetsförvaltning har under de senaste åren vuxit kraftigt och förvaltar fastigheter för ett stort antal bostadsrättsföreningar samt kommersiella och offentliga fastighetsägare.

– Det är med enorm spänning och ödmjukhet jag ser fram emot att börja på Riksbyggen. För mig är Riksbyggen ett modigt företag med stort fokus på hållbarhet och som tar ansvar och driver samhällsutvecklingen. Jag ser fram emot att få lära mig allt om branschen från mina nya medarbetare och jag hoppas att jag ska kunna bidra genom att skapa rätt förutsättningar för vår gemensamma och företagets utveckling, säger Sofia Enberg.

Sofia kommer närmast från en tjänst som Head of Operational Excellence på Wallenius Marine. Före det har Sofia jobbat i tio år på IL Recycling, senast som chef för verksamhetsutvecklingen där hon ansvarade för de gemensamma centrala operativa funktionerna produktion, logistik och försäljning samt centrala stabsfunktioner såsom IT och hållbarhet. Sofia har en bred erfarenhet av service/tjänsteföretag, ledarskap, operativt- och strategiskt arbete samt förändringsledning.

Sofia bor med sin familj i Järfälla och har en magisterexamen i Företagsekonomi samt kandidatexamen i ekonomi för hållbar utveckling.

Totalt förvaltar Riksbyggen 4 079 bostadsrättsföreningar med över 200 000 bostadsrätter och cirka 100 000 hyresrätter. Riksbyggen har förvaltningsverksamhet på 430 orter runt om i landet, från Trelleborg i syd till Karesuando i norr. Sammanlagt tar Riksbyggen hand om bostäder som ungefär en halv miljon människor bor i.

Eric Stuart, chef för Riksbyggens affärsområde Fastighetsförvaltning, 070-521 95 99.
Sofia Enberg, affärs- och leveranschef, Riksbyggen, 070-288 28 48.