Upptäck Riksbyggens kv Spårvagnshallarna på stadsmässan H22 i Helsingborg

Upptäck Riksbyggens kv Spårvagnshallarna på stadsmässan H22 i Helsingborg

Riksbyggen kommer att vara en del av den stora stadsmässan H22 City Expo i Helsingborg. Under mässan visar Riksbyggen upp flera innovativa bostadsprojekt. I det historiska kvarteret Spårvagnshallarna låter Riksbyggen det gamla ge liv åt det nya genom nytänkande mobilitetslösningar, smarta digitala hemsystem, underhållning och aktiviteter för hela familjen. Kv Spårvagnshallarna är en av flera satsningar som Riksbyggen gör under mässan.

– Sommaren 2022 blir fantastisk i Helsingborg med en stadsgemensam satsning på innovation under H22 City Expo. Det handlar om själva resan mot en smartare och mer hållbar stad, en resa som Riksbyggen är med på både som långsiktig samhällsbyggare med en stor nyproduktion av bostäder i Helsingborg och som partner i mässan, säger Johanna Frelin, vd Riksbyggen.

Kvarteret Spårvagnshallarna är en stadsdel under utveckling som sommaren 2022 är mitt i sin etablering. Här får du en spännande inblick i områdets rika historia och såklart också en glimt av framtiden.

– Här kan besökarna titta på visningsbostäder, se hur ett bussgarage blir ett modernt mobilitetshus, prova en elbil eller ellådcykel och inspireras av hållbar inredning, berättar Theodor Alexandris, marknadsområdeschef Riksbyggen Bostad.

Kolla in bibostadsmässa
På plats kan som besökarna också njuta av ett kulturutbud av olika scenföreställningar med både dans, musik och trolleri. De mindre barnen kan skapa framtidens stadsdel i lego i kvarterets pysselhörna, ungdomar kan testa volleyboll och familjen kan besöka en bibostadsmässa.

– Ja, det är sant, vi kommer även att en bostadsmässa för bin. Bin är oerhört viktiga för oss människor, till exempel skulle våra mest älskade bär som hallon, blåbär och hjortron vara chanslösa utan bin, säger Theodor Alexandris.

I utvecklingen av Spårvagnshallarna planerar Riksbyggen variationsrik bebyggelse med drygt 700 nya bostäder där hyresrätter blandas med bostadsrätter och flerbostadshus varvas med småskaliga radhuskvarter. Här kommer att finnas bostäder för alla, gammal som ung. Nya stadskvarter som genomsyras av nytänkande och hållbarhet, på en plats där det gamla ger liv åt det nya.

Framtidens reseapp i ”The Mobility Challenge”?
Hur skulle en app som samlar alla färdmedel under samma paraply kunna se ut och fungera? Riksbyggen och Consid utmanar Sveriges alla högskolor i att ta fram en mobilapp som gör det lättare att göra rätt när du vill välja det mest effektiva och hållbara färdmedlet för en viss resa.

– Appens användare ska också kunna bli upplyst om resans klimatavtryck och jämföra mellan allt från kollektivtrafik och bilpooler till mikromobilitet som elsparkcyklar.

De tre bästa bidragen ställs ut under H22 City Expo i området Spårvagnshallarna där besökarna kan interagera med de olika bidragen och rösta på den som löser utmaningen bäst, säger Theodor Alexandris.

Vinnaren koras under H22 City Expo. Förutom i kv Spårvagnshallarna kommer Riksbyggen att visa bostäder på Drottninghög och Oceanhamnen under mässan.

Läs mer om Riksbyggen och H22

Om H22 City Expo, 30 maj – 3 juli 2022
Genom H22 City Expo bjuder Helsingborg in världen att utforska framtidens lösningar mot en smartare och mer hållbar stad. En innovationsshow för alla åldrar! Kom hit och utforska den senaste tekniken, självkörande bilar, robotar och AI-lösningar. Lyssna på musikaliska lekplatser, besök framtidens smarta hem och fascineras av de små underverken under havsytan. Upplev en stad med alla sinnen och öppna upp för nya smaker, möten, musik och äventyr.

Läs mer om H22 City Expo

Mer information:
Theodor Alexandris, Marknadsområdeschef, AO Bostad, Riksbyggen, tel: 072-711 72 34