Öppet seminarium inför Europeiska rådets möte: Har EU reflekterat klart?

Det är temat när EU-nämnden och Kommittén för EU-debatt tillsammans arrangerar och bjuder in till ett öppet seminarium. Tid: Onsdagen den 7 juni kl. 10.00-14.00 Plats: Förstakammarsalen, Riksdagshuset östra, ingång Riksplan Seminariet hålls inför EU-toppmötet i Bryssel i mitten av juni och kommer att fokusera på frågor som till exempel: · Vad har framkommit under ”tankepausen” efter folkomröstningarna i Holland och Frankrike och vilka förväntningar finns inför det framtida samarbetet i EU? · Vilka visioner har riksdagspartierna när det gäller EU:s framtid? · Hur aktivt är det svenska civilsamhället i den europeiska debatten? · Vilken linje kommer den svenska regeringen att driva på Europeiska rådets möte i juni? Seminariet är öppet för allmänheten som också kan ställa frågor till de medverkande. Medverkar gör bl.a. vice ordförande i EU-nämnden Carl B Hamilton (fp) och riksdagsledamöterna Gunilla Carlsson (m), Ingvar Svensson, (kd), Jan Andersson (c), Ulf Holm (mp), Hillevi Larsson (s) och Sven Erik Sjöstrand (v) samt Bosse Ringholm, samordningsminister i EU-frågor, Annika Ström Melin, kanslichef Sieps, Magnus Carlsson, ordförande Svenska Naturskyddsföreningen, Roger Kaliff, internationella beredningen, Sveriges Kommuner och Landsting, Anna Ekström, ordförande SACO, Jens Ergon, Attac, Åsa Bjering, ordförande Landsrådet för Sveriges ungdomsorganisationer, Britten Månsson Wallin, generalsekreterare Folkbildningsrådet. Moderator är Jonas Hallberg. I samband med seminariet kommer Kommittén för EU-debatt att överlämna en rapport till regeringen, som sammanfattar den svenska debatten under reflektionsperioden Seminariet sänds även via riksdagens webb-tv, www.riksdagen.se För mer information kontakta Charlotte Rydell, mobil 070-579 85 00, e-post: charlotte.rydell@riksdagen.se