Försämrat stöd till familjer som har barn med funktionsnedsättning

En av tre föräldrar som har barn med funktionsnedsättning upplever att samhällets stöd har försämrats de senaste åren. Myndigheternas information till föräldrarna brister, sämst är Försäkringskassan och kommunerna. Det visar en ny undersökning från Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar, RBU, som nu föreslår att varje familj ges rätt till en koordinator som kan hjälpa familjen till rätt stöd.

- Att var tredje förälder som har barn med en funktionsnedsättning upplever ett försämrat stöd från samhället är alarmerande. Familjernas situation glöms ofta bort när kommuner och myndigheter utformar sitt stöd till personer med funktionshinder, säger Agnetha Mbuyamba, ordförande för RBU.

Vid ett seminarium på Almedalsveckan idag släpps en ny undersökning från RBU som visar att stödet till familjer som har barn med funktionsnedsättning har försämrats de senaste åren. Nästan 500 föräldrar har svarat och stark kritik riktas bland annat mot myndigheter för bristande information. Bristerna får RBU att vilja inrätta koordinatorer som ska hjälpa familjerna att hitta rätt information och stöd.

- Myndigheterna ger för dålig information till familjer som har barn med funktionsnedsättning, Försäkringskassan och kommunerna ligger i strykklass. Nu vill vi att varje familj ges rätt till en koordinator, som hjälper till att hitta rätt i myndighetsdjungeln, säger Agnetha Mbuyamba, ordförande för RBU.

RBU kommer under sommaren och hösten att uppvakta samtliga riksdagspartier för att diskutera hur samhället kan förbättra sitt stöd till familjer som har barn med funktionsnedsättning.

Henrik Petrén, förbundsjurist RBU 070-889 75 44

Agnetha Mbuyamba, förbundsordförande RBU 070-664 46 85