LSS är inget bingospel!

Idag skriver Dagens Samhälle om hur LSS-kostnader för stat och kommun skenar och liknar riskkapitalbolags vinster vid bingo. Den ständiga fokuseringen på kostnader som ett problem upprör Agnetha Mbuyamba, förbundsordförande i Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar (RBU).

- Den här typen av artiklar drabbar alltid våra medlemmar, barn och unga med rörelsehinder, eftersom det medverkar till att ifrågasätta deras assistans och andra LSS-insatser som kostar pengar. För barn med rörelsehinder och deras familjer är inte riskkapitalbolags vinster intressanta, utan bara att insatserna ska ges med bra kvalitet. Det gör mig så arg att LSS framställs som någon sorts lyx och en källa till rikedom när det i själva verket handlar om livsviktiga insatser för att skapa ett självständigt liv, säger Agnetha Mbuyamba.

Av RBU:s medlemmar med rörelsehinder är omkring hälften beroende av personlig assistans för att kunna leva ett självständigt liv. Assistansen är livsviktig för fler än de 16 000 personer i Sverige som är beviljade assistans. I en enkätundersäkning som RBU har presenterat svarade mer än 90 procent av föräldrar till barn med personlig assistans att om assistansen försvann så skulle hela familjens livssituation försämras drastiskt. Dessutom är mer än 50 000 personer anställda som personliga assistenter och betydligt fler om man räknar in all LSS-verksamhet.

- Vad är alternativet? Vill man återinföra de gamla institutionerna och därmed frihetsberöva de av oss som har råkat födas med en funktionsnedsättning? Jag önskar att debatten blev mer nyanserad och att vi mer kunde lyfta fram vad dessa insatser faktiskt innebär, inte minst för barn och unga och deras familjer, avslutar Agnetha Mbuyamba.

För mer information kontakta Agnetha Mbuyamba på telefon 070-664 46 85