Huvudarrangörer av Tusen Trädgårdar är Riksförbundet Svensk Trädgård, Studiefrämjandet och Gunnel Carlsons Trädgårdsriket. Från vänster Gunnel Carlson Trädgårdsriket, Inger Ekrem Riksförbundet Svensk Trädgård, Lisa Malmberg Studiefrämjandet.

Datum satt för Tusen Trädgårdar 2020

Vi smider planer till tusen! Tillsammans jobbar vi för Tusen Trädgårdar och som en uppstart har styrgruppen för Tusen Trädgårdar 2020 nu haft planeringsmöte för att sätta ramarna för nästa års arrangemang. I styrgruppen ingår Riksförbundet Svensk Trädgård, Studiefrämjandet och Gunnel Carlsons Trädgårdsriket. Det är vi tillsammans som ligger bakom arrangemanget och nu laddar vi upp ordentligt med siktet inställt mot söndagen den 28 juni 2020. Efter årsskiftet är det dags att anmäla sin trädgård. Vi hoppas att så många som möjligt hänger på. 2020 blir lite av ett jubileum då det är 10 år sedan starten 2010.

Tusen Trädgårdar är ett öppet trädgårdsarrangemang som engagerar fler och fler och där alla kan vara med. Vi ser fram emot  många medverkande trädgårdar nästa år, med stora, små, tokiga, roliga, platta, kuperade, nytänkande, tillsammansodlade, torra och frodiga trädgårdar från högst upp i norr till längst ner i söder, öster och väster, med både få, och en del med många långväga gäster. Alla är välkomna att delta!

• Vad: Tusen Trädgårdar - en öppen trädgårdsvisning i hela landet
  • När: 28 juni 2020
  • Anmälan öppnar: efter årsskiftet
  • Här hittar ni alla trädgårdar: www.tradgardsriket.se
  • Huvudarrangörer: Riksförbundet Svensk Trädgård, Studiefrämjandet, Trädgårdsriket

Riksförbundet Svensk Trädgård är Sveriges största trädgårdsorganisation med över 33 000 medlemmar och närmare 160 lokalföreningar i hela landet. Svensk Trädgård är en ideell organisation, religiöst och partipolitiskt obunden, vars ändamål är att främja fritidsodlingen och att verka för förbättring av trädgårdskulturen och boendemiljön.
Svensk Trädgård ger ut tidningen Hemträdgården med sex nummer per år, har fri rådgivning i trädgårdsfrågor, informerar och sprider kunskap om odling och trädgård och ger ut faktablad om ekologisk odling. Svensk Trädgårds Zonkarta visar odlingszonerna i landet.
Svensk Trädgård bevakar konsumenternas intressen när det gäller kvalitet på växter, jord och redskap samt bevakar fritidsodlingens intressen när det gäller forskning och försök och utformning av lagar och förordningar som kan påverka hemträdgårdsägare.