Elisabeth Kihlberger utsedd till Svensk Trädgårds eldsjäl

Lagom till öppnandet av trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar är det dags för utdelning av Riksförbundet Svensk Trädgårds utmärkelse Svensk Trädgårds eldsjäl, den sjunde i ordningen. Utmärkelsen går till en medlem, en "doldis", som entusiasmerar och osjälviskt arbetar för sin förening. I år är det Elisabeth Kihlberger i Kungsbacka Trädgårdsvänner som belönas för sitt arbete. Gunnel Carlson intervjuar henne och delar tillsammans med förbundsdirektör Inger Ekrem ut ett diplom och ett presentkort på växter.

– Tillsammans, lust och kul är Kungsbacka Trädgårdsvänners ledord och en av deras bästa ambassadörer för dessa ledord är Elisabeth Kihlberger. Hon har varit med i föreningen sedan starten 2005 och är verksam i flera av föreningens drivande verksamhetsgrupper, inte minst när det gäller gruppen Vinnarna, som är den grupp som tillverkar vinster och drar in en ansenlig summa till föreningens kassa varje år genom lotterier på traktens olika arenor.

Kungsbacka Trädgårdsvänner är en av Svensk Trädgårds nära 160 lokalföreningar och firar i år 10-års jubileum tillsammans med sina över 740 medlemmar. Vice ordförande Margareta Forsberg berättar om Elisabeths engagemang och motiveringen som ligger till grund för utmärkelsen:

– Elisabeth ställer upp år efter år med makalös energi och en aldrig sinande entusiasm för föreningen. Hon personifierar det som är kärnan i föreningen. Hon brinner för trädgård och intresset smittar som en löpeld när hon är i närheten. Hon är full av idéer och otroligt generös med sitt stora nätverk. Hon är entusiastisk och har glimten i ögat. Elisabeth är en klippa, som man kan lita på i alla möjliga och omöjliga sammanhang och en viktig kulturbärare i Kungsbacka Trädgårdsvänner. Hon är kunnig på mycket inom trädgårdsområdet och delar gärna med sig av sin kunskap. Hon duckar inte för någon frågeställning och man får alltid raka svar.

– Elisabeth sprider sin entusiasm inte bara inom föreningen utan har genom åren även varit engagerad vid mer publika tillställningar som t ex Lisebergs Trädgårdsdagar, Trädgårdsföreningens olika arrangemang samt i Bok- och Biblioteksmässans trädgårdsdelar, fortsätter Margareta.

Vill du veta mer kontakta:

Margareta Forsberg, vice ordförande Kungsbacka Trädgårdsvänner

E-post: margaretaeforsberg@gmail.com, Tel. 0727-256748

Se www.kungsbackatradgardsvanner.se.

Inger Ekrem, förbundsdirektör Riksförbundet Svensk Trädgård

E-post: inger.ekrem@tradgard.org, Tel. 0705-33 33 57

• nordiska trädgårdar
  • kungsbacka trädgårdsvänner
  • riksförbundet svenskt trädgård
  • eldsjäl

Riksförbundet Svensk Trädgård är Sveriges största trädgårdsorganisation med över 33 000 medlemmar och närmare 160 lokalföreningar i hela landet. Svensk Trädgård är en ideell organisation, religiöst och partipolitiskt obunden, vars ändamål är att främja fritidsodlingen och att verka för förbättring av trädgårdskulturen och boendemiljön.Svensk Trädgård ger ut tidningen Hemträdgården med sex nummer per år, har fri rådgivning i trädgårdsfrågor, informerar och sprider kunskap om odling och trädgård och ger ut faktablad om ekologisk odling. Svensk Trädgårds Zonkarta visar odlingszonerna i landet. Svensk Trädgård bevakar konsumenternas intressen när det gäller kvalitet på växter, jord och redskap samt bevakar fritidsodlingens intressen när det gäller forskning och försök och utformning av lagar och förordningar som kan påverka hemträdgårdsägare.