Nu är det klart! Tusen Trädgårdar 2014 blir söndagen den 29 juni

När vi nu arrangerar Tusen Trädgårdar för tredje gången blir det på sommaren, den 29 juni 2014, berättar Inger Ekrem, förbundsdirektör Riksförbundet Svensk Trädgård. Redan nu är det många som vill kunna förbereda sig inför nästa gång och därför berättar vi det på mässan Nordiska Trädgårdar ett helt år i förväg.  Tusen Trädgårdar har arrangerats två gånger i augusti. Nu senast den 12 augusti 2012. Tiotusentals människor ägnade en eller två dagar åt att åka runt och besöka varandras trädgårdar. Vi uppskattar att nästan 100 000 människor var ute i samma syfte den dagen, att besöka privata trädgårdar, handelsträdgårdar, parker, kyrkogårdar, koloniområden och andra grönområden över hela landet. Man fick nya idéer till den egna trädgården, massor med inspiration och kanske till och med vänner för livet, säger Gunnel Carlson som också själv visade sin trädgård och fick rekordmånga entusiastiska besökare.  Tusen Trädgårdar initierades av Riksförbundet Svensk Trädgård och Gunnel Carlsons Trädgårdsriket. 2012 gick Studiefrämjandet in som ny samarbetspartner vilket breddade kontaktytorna med trädgårdsägare över hela landet och tillförde ett folkbildningsperspektiv. Ännu fler deltagare med lokal kontakt - Alla Studiefrämjandets lokalavdelningar har hjälpt till att sprida information om Tusen Trädgårdar både till trädgårdsägare och till allmänheten som kan besöka trädgårdarna, berättar Annika Stigmark, Studiefrämjandet. Vi har också kunnat hjälpa trädgårdsägare med deras förberedelser. Personlig kontakt och lokal marknadsföring har gett fler deltagande trädgårdar och fler som tittat runt den dagen. Det är roligt att det blev så som vi tänkt och hoppats. Nu under mellanåret fram till nästa visningstillfälle så arrangeras mycket olika aktiviteter lokalt. Många lokala trädgårdsägare och trädgårdsföreningar träffas i studiecirklar hos Studiefrämjandet och diskuterar bland annat hur man bäst visar sin trädgård. De som är vana tipsar de som är nya.

Om du vill vara med den 29 juni 2014 ta kontakt lokalt och se vad du kan göra fram tills dess. Se www.studieframjandet.se/tusen eller www.tradgard.org eller www.tradgardsriket.se  Mer information Gunnel Carlson, 0703-46 95 47, gunnelcarlson@swipnet.se, Inger Ekrem, förbundsdirektör, Riksförbundet Svensk Trädgård, 08-792 23 40, inger.ekrem@tradgard.org, Annika Stigmark, Studiefrämjandet Riksförbundet, 08-555 352 32, annika.stigmark@studieframjandet.se. Pressbilder från 2012 finns på www.tradgard.org under Press.

Svensk Trädgård är Sveriges största trädgårdsorganisation med över 32 000 medlemmar fördelat på fler än 160 lokalföreningar runt hela landet. Vi är en ideell organisation, religiöst och partipolitiskt obunden.Vårt ändamål är att främja fritidsodlingen och att verka för förbättring av trädgårdskulturen och boendemiljön. Förutom att vi ger ut den erkända tidningen Hemträdgården 6 gånger per år bevakar vi också fritidsodlingens intressen när det gäller forskning och försök, rådgivning och utformning av lagar och förordningar som kan påverka oss som hemträdgårdsägare. En allt viktigare roll är att bevaka konsumentintressena när det gäller kvalitet på växter, jord och redskap vi köper. Svensk Trädgård har fri rådgivning i trädgårdsfrågor, informerar och sprider kunskap om odling och trädgård. Vi ger också ut småskrifter och faktablad samt anordnar medlemsresor. Vi är Genom FOR medarrangörer för trädgårdsmässsan Nordiska Trädgårdar i Stockholm.