Riksförbundet Svensk Trädgård har delat ut utmärkelsen Trädgårdens Eldsjäl

I samband med den digitala trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar 2021 delas utmärkelsen Trädgårdens Eldsjäl traditionsenligt ut av Riksförbundet Svensk Trädgård. Utmärkelsen är den tolfte i ordningen att delas ut.

Denna utmärkelse delas ut årligen och skall gå till en medlem en ”doldis”, som entusiasmerar och osjälviskt arbetar för sin förening. I år är det Ingeli Åkerberg i Tyresö Trädgårdssällskap som uppmärksammas för sitt genuina arbete. Trädgårdsjournalisten Gunnel Carlson var med och delade tillsammans med förbundsdirektör Inger Ekrem ut ett diplom som bevis på den ärofyllda utmärkelsen.

Motiveringen lyder: Ingeli är en sann administratör och har med stor entusiasm och idogt arbete administrerat trädgårdssällskapets hemsida, programblad, trädgårdsresor, nyhetsbrev och medlemsadministration. Hon har varit medlem i föreningen sedan 2006 och under perioden fram till nu haft många olika uppdrag inom styrelsen. Dessutom har hon gjort en föreningshandbok med regler, policys, normer, verktyg och historia. Hon har hållit i föreningens kontakter med kommunen vad gäller bland annat lokalbokningar, och media gällande annonsering av evenemang. Hon har alltid hållit reda på tider och deadlines.

Ingeli har under årens lopp utvecklat och förbättrat utformningen av mallarna för olika typer av dokument och haft idéer kring och utvecklat dessa och annan dokumentation. Som exempelvis utvärderingsblanketter, ”boardingcard” på föreningens bussresor, aktivitetscheckar till styrelsemedlemmar och framförallt lagt grunden till föreningens programblad. Ingeli har en enastående förmåga att hitta det som behövs på nätet, komma med förslag till både bussresor och andra aktiviteter. Att skapa diagram, tabeller och annan typ av layout vid behov är inga problem för henne.

Tyresö Trädgårdssällskap har idag 242 medlemmar och Ingeli har en personlig kontakt med många av dem. Ingeli är en glad och välkomnande person som i sitt arbete är lojal, ödmjuk och prestigelös. Hon är mycket uppskattad av såväl medlemmar som styrelsemedlemmar i föreningen. Framförallt är Ingeli den som ser till att saker och ting blir av, hon är också den person som jobbar i bakgrunden, som inte tar plats, som gör det som inte alltid syns men som behövs. Ingeli står också för struktur, ordning och reda.

Ingeli har en fantastisk trädgård i Tyresö. Hon har deltagit i både föreningens egna trädgårdsvandringar och den landsomfattande trädgårdsvisningen ”Tusen Trädgårdar” ett antal gånger under årens lopp. Våren/sommaren 2016 var hon också med och startade och deltog i aktiviteten ”Trädgårdsrallare” där en grupp på fem personer hjälpte varandra i varandras trädgårdar under fem halvdagar.

Citat från trädgårdssällskapet: ”Vad skulle vi göra utan vår Ingeli?”

Tyresö Trädgårdssällskap har 242 medlemmar och utgör en av Riksförbundet Svensk Trädgårds ca 150 lokala trädgårdsföreningar runt om i landet.

Notera: Utmärkelsen Trädgården Eldsjäl delades ej ut under 2020 då mässan blev inställd pga pandemin. I år delar vi därmed ut den i efterskott, under den digitala trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan i mars. 2021 års utmärkelse och utnämnande av Trädgårdens Eldsjäl är senarelagd. Den meddelas och delas ut vid ett senare tillfälle under året.

Vill du veta mer kontakta:

Riitta Johansson, Ordförande Tyresö Trädgårdssällskap. Tel. 070 461 19 20. E-post: info@tyrgarden.se  www.tyrgarden.se

Inger Ekrem, förbundsdirektör Riksförbundet Svensk Trädgård. Tel. 0705-33 33 57 E-post inger.ekrem@tradgard.org. www.tradgard.org