Dombron och Mimer i samarbete - Dombron förvärvar 6 samhällsfastigheter

Dombron köper fem äldreboenden med 224 lägenheter och en fastighet med 141 elevlägenheter från Mimer. Samhällsfastigheterna omfattar en uthyrningsbar yta om cirka 19 800 kvm. Tillträde planeras till den 1 oktober 2011.

Dombrons vice vd Ilija Batljan säger:
- Detta är andra staden där vi satsar på att bli den största aktören på samhällsfastigheter. Vi började med Uppsala där vi redan är störst. Nu satsar vi på Västerås och kommer att presentera ytterligare minst tre tillväxtkommuner direkt efter sommaren. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete med Mimer som är ett välskött allmännyttigt bolag.

- Mimer välkomnar Dombrons satsning i Västerås. Det är ett stabilt företag med ett långsiktigt perspektiv på sitt ägande som vi gärna samarbetar med, säger Fredrik Törnqvist, vd Bostads AB Mimer. Mimers huvudsyfte med affären är att frigöra pengar för att genomföra ett omfattande investeringsprogram av både ny- och ombyggnationer i Västerås.

I Dombrons fastighetsinnehav i Västerås ingår sedan tidigare drygt 800 hyresrätter. Dessutom har Dombron ambitionen att fortsätta investera i Västerås genom att bygga nya hyresrätter och bostadsrätter.

För mer information kontakta:
Ilija Batljan, vice vd Dombron, tel 0705-18 39 67, e-post ilija.batljan@dombron.se
Fredrik Törnqvist, vd Bostads AB Mimer, tel 070-465 70 74, e-post fredrik.tornqvist@mimer.nu
Annika Bayard, kommunikationsansvarig Dombron, tel 010-70 99 341, e-post annika.bayard@dombron.se

• Marknad, börs

• Stockholm

Bostadsaktiebolaget Dombron är ett av Sveriges största privata bostadsbolag. Dombron erbjuder bostäder i Stockholm, Göteborg, Uppsala, Västerås, Solna, Halmstad, Lidingö och Danderyd till ett värde av 6,4 miljarder kronor. Dombron har 9 000 bostäder om sammanlagt  550 000 kvm. Dombron ska under de närmaste fem åren växa och äga och förvalta fastigheter till ett värde av 25 miljarder kronor. Dombron ägs av Fjärde AP-fonden och AMF. Läs mer på www.dombron.se.

Jennie Wolmestad