​Allt du behöver veta om SM-veckan i Skellefteå

Tisdag den 20 mars inleds tävlingarna på SM-veckan vinter. Det blir idrottsfest hela veckan då 27 idrotter ska kora 129 nya svenska mästare. Skellefteå står som värd och SVT Sport sänder över 80 timmar.

SM-veckan vinter i Skellefteå är den 17:e sedan starten 2009 (sommar och vinter) och den nionde vinterveckan i ordningen.

Det är 27 idrotter ska göra upp om sina respektive SM-titlar under en intensiv vecka. Centrum för tävlingarna kommer vara i Skellefteå men även i Bygdsiljum och i Klutmark kommer det bli SM-tävlingar. De alpina tävlingarna (SM i slalom, parallellslalom och storslalom) avgörs i Tärnaby.

Nya idrotter på SM-veckan vinter är freeskiing, snowboard, cricket och puckelpist.

OS-medaljörer så som Charlotte Kalla (längdskidor), Sebastian Samuelsson (skidskytten som ställer upp i längd-SM), André Myhrer, Frida Hansdotter (alpint) och lag Edin (curling) är tillsammans med Sandra Näslund, (skicross), Jennie Lee Burmansson (freeskiing slopestyle), Niklas Mattsson (snowboard slopestyle, big air) Joacim Nymann (cykeltrial), Sandra Lönn (styrkelyft), Gustav Kranstberg (casting) Elin Johansson (taekwondo) och Anton Marklund (rallycross) bara några av de 3000 deltagare som mäter sina krafter på SM-veckan i Skellefteå.

Här är de deltagande idrotterna:

Alpinrodel

Alpint (slalom, parallellslalom, storslalom)

Bowling

Casting

Cricket

Crosskart

Curling

Cykeltrial

Danssport

Draghundsport

Freeskiing (big air, slopestyle)

Jujutsu

Klättring

Längdskidor

Puckel (puckelpist, parallellpuckelpist)

Radiostyrd bilsport

Rallysprint

Rallycross

Rullstolsinnebandy

Skicross

Skidorientering

Snowboard (big air, slopestyle)

Stadioncross

Styrkelyft

Squash

Taekwondo

X-trial

Det blir en fullspäckad vecka. På www.smveckan.se hittar du info om idrotterna, program och nyheter

Här finns det fullständiga programmet

Till Skellefteås SM-veckansajt

SVT storsatsar och kommer sända ca 80 timmar från SM-veckan. På plats kommer SVT ha ca 70 personer.Så här sänder SVT från SM-veckan

Resultat, senaste nytt och deltagar- och startlistor hittar du på den gemensamma resultat portalen

Du följer såklart SM-veckan i sociala medier: @smveckan (Instagram och Twitter), #smveckan och Facebook.

Har du inte redan ackrediterat dig så gör det snarast här: Pressackreditering

Ladda hem SM-veckans app
I appen hittar du programmet till idrottstävlingarna samt till Folkfesten, info om idrotterna samt karta.  Du får också de senaste uppdateringarna från smveckan.se.
Du hittar appen i Google play och App store.

Inte bara idrottstävlingar:
Utöver idrottstävlingar bjuder Skellefteå in till en härlig folkfest med artister och en massa kringevenemang. Här hittar du allt om folkfesten

För mer information kontakta:

Annika Nykvist, projektledare SM-veckan, Riksidrottsförbundet
annika.nykvist@rf.se

Sinnika Sjunnesson, projektledare SM-veckan Skellefteå
sinnika.sjunnesson@skelleftea.se

Åsa Bergström, kommunikation och media SM-veckan, Riksidrottsförbundet
asa.bergstrom@rf.se

Mona Stenberg, kommunikation och media SM-veckan Skellefteå
mona.stenberg@skelleftea.se

• skellefteå
  • svenska mästare
  • riksidrottsförbundet
  • sm-veckan

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

SM-veckan arrangeras av Riksidrottsförbundet (RF) i samarbete med berörda specialidrottsförbund (SF) och värdstaden. Sveriges Television (SVT) är sändande bolag. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid genomföra svenska seniormästerskap i olika idrotter i en och samma stad, huvudort eller region. SM-veckan genomförs vanligtvis varje år, vinter respektive sommar, och ska genomföras på olika orter i Sverige. Syftet är också att öka intresset för svensk idrott och dess olika grenar samt att öka SM-tecknens status. SM-veckan är öppen för RF:s medlemmar, 71 specialidrottsförbund (SF) vilka representerar upp emot 250 olika idrotter (grenar).