Antimatchfixing-reglemente tydliggör vad som är tillåtet och inte

RF-stämman beslutade idag att omgående införa ett separat Antimatchfixing-reglemente som ett led för att komma till rätta med de ökade problemen med matchfixing.

Införandet av ett reglemente innebär bland annat en skärpning av straffet för matchfixare till att nu medföra avstängning från all idrottslig verksamhet i lägst 1 och högst 10 år. Likt nuvarande Antidopingreglemente kommer Antimatchfixing-reglementet ligga vid sidan av Riksidrottsförbundets stadgar och specialidrottsförbundens tävlingsregler, men ändå gälla generellt för idrotten i Sverige.

Ett starkt vägande skäl med ett separat reglemente är att det gör det tydligare för de aktiva inom idrotten att förstå vad som inte är tillåtet, vilket även underlättar hanteringen av de ärenden där det finns misstankar om matchfixing. Detta reglemente med skärpta regler ligger även i linje med innehållet i Europarådets konvention mot matchfixing.

Matchfixing är ett av de största hoten mot tävlingsidrotten. Företeelsen strider mot svensk idrotts grundläggande värderingar som integritet, rent spel och respekt för andra.

För att öka kunskapen om det nya regelverket och hur matchfixing kan motverkas har Riksidrottsförbundet lanserat en ny webbaserad utbildning som riktar sig till aktiva, domare och ledare.

Antimatchfixing-reglementet

Webbutbildningen